Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel procent van de vowassenen hebben nog 1 of meerdere melktanden/kiezen?

Zo heb ik nog 1 melkkies en een andere is een paar jaar geleden getrokken. Er zijn geen grote mensen tanden op die plaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit heet Hypodontie.
Hypodontie zou bij 2% tot 11% van de bevolking voorkomen, en meer bij vrouwen dan bij mannen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik mis zelf ook een kies. Ik heb tot mijn 35ste een melkkies gehad. Deze was toen wel zo slecht geworden dat er een implantaat voor in de plaats is gekomen.
Mijn zusje mist 2 kiezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stoornis in de ontwikkeling van het gebit

Bij anodontie zijn er geen volwassen tanden en kiezen gevormd. Anodontie is zeer zeldzaam en komt meestal voor in combinatie met andere afwijkingen. Anodontie is aangeboren en moet dus niet verward worden met afwezigheid van een gebit na het verwijderen of uitvallen van de tanden en kiezen.

Bij oligodontie zijn veel volwassen tanden en of kiezen afwezig, maar niet allemaal.

Bij surnumeraire zijn er een groter aantal tanden aanwezig, vb. een extra mandibulaire snijtand.

Bij mesiodens bevindt zich ter hoogte van de mediane sutuur in de maxilla een extra klein, meestal puntvormig misvormd tandje.

Bij hypodontie mist er een enkele kies of tand. De desbetreffende tand of kies is dan niet gevormd tijdens de gebitsontwikkeling en wordt dan ook wel agenetisch genoemd. Een agenetische tand of kies is meestal de achterste van de soort tand of kies. Bij een agenetische snijtand, zal dit bijna altijd de 2e snijtand betreffen en dus niet de centrale. Bij de kleine kiezen is dit dus vaak de 2e kleine kies en bij de grote kiezen is dit dus vaak de verstandskiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding