Waarom staat mijn rechter kaak op een röntgenfoto bij de tandarts links op de foto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechterkaak? Je hebt alleen een boven en onderkaak.

Het beste antwoord

zo word het lichaam altijd getekend. kijk maar eens in een biologie boek. daar is de rechter helft van het hart ook altijd aan de linkerkant.

het lichaam word zo getekend alsof je naar iemand anders kijkt om het zo te zeggen. bij iemand die tegen over je staat is de rechterarm ook links als jij het ziet. zo zit het dus ook met die rontgenfoto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Het gaat om een conventie, een ongeschreven regel dat afbeeldingen van het menselijk lichaam worden afgebeeld zoals een toeschouwer, c.q. behandelaar ze in werkelijkheid ziet. Ook in het digitale tijdperk wordt dit principe gehandhaafd. Gezondheidszorgers weten feilloos wat links en rechts is, hoewel het mis kan gaan in het zeldzame geval dat de inwendige organen van een patiënt precies andersom liggen, als gevolg van een aangeboren afwijking. Dan is het iets ingewikkelder. +

Andere antwoorden (2)

Omdat hij met zijn gezicht naar je toezit dus voor hem is links wat voor jou rechts is en vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de camera (van die foto) een camera obsecura. Dat wil zeggen simplistisch zonder lenzen en spiegels die het beeld weer spiegelen.
Bij een camera obsecura is links, recht en boven is onder. Eigenlijk wat jij zelf ook ziet, maar wat je hersenen weer rechttrekken.