Hoe trekt de tandarts een tand?

Morgen worden er 2 tanden getrokken, en ik wil weten hoe een tand trekt

Toegevoegd na 1 minuut:
Een typ fout: ik wil graag weten hoe de tandarts een tand trekt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.1K

Het beste antwoord

Eerst wordt er altijd verdoving gegeven. Daarna maakt de tandarts het tandvlees rond de tand of kies een beetje los. Ook probeert hij alvast wat beweging in de tand of kies te krijgen. Dit geeft een wat vervelend gevoel, maar is niet pijnlijk. Daarna trekt de tandarts met een tang de tand of kies.
Of er gehecht moet worden hangt af van de grootte van de wond en de mate van de te verwachten nabloeding. Als de tandarts de tand of kies trekt, wordt er meestal niet gehecht. Als er gehecht wordt gebeurt dit met hechtdraad dat na verloop van tijd vanzelf oplost.
Als de verdoving na één tot vier uur raakt uitgewerkt, kunt u pijn verwachten. Dat is normaal. Meestal kunt u deze pijn gewoon onderdrukken met een pijnstiller als paracetamol, die u zonder recept bij de apotheek of drogist kunt verkrijgen. U kunt beter geen aspirine nemen, omdat dit de bloedstolling tegengaat. Soms krijgt u ook een recept voor een ander geneesmiddel.
Direct na het trekken van de tand of kies gaat de wond bloeden. De tandarts laat u meestal op een gaasje dichtbijten om het bloeden snel te doen stoppen. Als u het gaasje na een kwartiertje uit de mond haalt en het bloedt nog steeds, dan moet u nog een keer op een nieuw gaasje dichtbijten en dit eventueel nog eens herhalen. Bloedt het na een paar uur nog steeds, neem dan in elk geval contact met de tandarts op. U kunt lichte koorts krijgen na het trekken van een tand of kies. Als de lichaamstemperatuur meer dan 39°C wordt, kunt u beter contact opnemen met de tandarts.
In sommige gevallen krijgt u een dikke wang. Met name bij het trekken van verstandskiezen in de onderkaak gebeurt dit. Om de zwelling te verminderen, kunt u direct na het trekken het gezicht wat afkoelen, bijvoorbeeld met ijsblokjes in een plastic zakje in een washandje.
Het duurt ongeveer een dag of tien voordat de wond helemaal dicht is. De wond geneest het snelst, wanneer het bloed in de wond goed kan stollen. Daarom kunt u de eerste dag beter niet krachtig de mond spoelen, want dan bestaat de kans dat het stolsel weg spoelt. Drinken mag wel, na ongeveer een uur.
Roken en alcohol vertragen de wondgenezing.
Na één of twee uur kunt u voorzichtig weer gaan eten of drinken. Als de verdoving nog niet helemaal is uitgewerkt, wees dan voorzichtig, omdat u gemakkelijk op de lip of wang kunt bijten.
Als de verdoving is uitgewerkt kunt u de tanden weer gewoon poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je krijgt een verdoving en dan trekt hij de tand eruit met een tang.