Goed je tandenpoetsen

Om zoveel mogelijk tandplak te verwijderen begin je met goed je tanden te poetsen. Aangeraden wordt om dit minimaal twee keer per dag te doen. Een goede poetsbeurt duurt minstens twee minuten. Zorg ervoor dat je je tanden en kiezen goed poetst en iedere plekje mee neemt. Je tanden poetsen met een elektrische tandenborstel is beter dan dat je je tanden poetst met een gewone handtandenborstel.

Flossen

Om tussen je tanden en kiezen te komen, kan je je tanden en kiezen flossen met flosdraad. Met het flosdraad haal je het vuil en tandplak tussen je tanden en kiezen weg. Je kan met flosdraad tandplak verwijderen en op plekken komen waar je met de tandenborstel niet bij komt. Je kan hiervoor ook een tandenstoker gebruiken. Wanneer je de tandenstoker of het flosdraad tussen je tanden duwt, kom je op een punt waar de draad niet makkelijk tussenkomt. Dit is de plek waar het meeste tandplak zit. Duw zachtjes door en haal hem daarna weer naar boven toe om het tandplak te verwijderen. Wanneer je veel ruimte tussen je kiezen hebt zitten, dan kan je het beste een rager gebruiken.

Kauwgom eten

Er zijn speciale kauwgoms die ervoor zorgen dat het tandplak minder snel wordt aangemaakt dan normaal. Deze kauwgom heet xilitolhoudene kauwgom. De tandplak wordt er niet door verwijderd, maar je hebt wel minder last van tandplak.