kan tandvlees loslaten na trekken verstandskies?

Ik heb vorige week vrijdag mijn verstanskies laten trekken en vandaag was eindelijk de pijn zover afgenomen dat ik het eens kon bekijken. Ik zag toen ik mijn wang opzij deed dat ik zo het tandvlees van mijn achterste kiezen mee kon trekken.. Ik schrok hier wel van. Ik kon er op google vrij weinig over vinden en ik ben nu op vakantie dus tandarts is ook nie erg handig. Is dit normaal en geneest dit vanzelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
12.9K

Het beste antwoord

verstandskiezen trekt men oa omdat ze niet helemaal doorbreken en lastig schoon zijn te houden achterin de mond (er vanuit gaande dat niet iedereen over een grote mond beschikt) ;-)
omdat ze niet altijd goed doorbreken en er in dat geval nog (een stukje) tandvlees overheen.
dit is dan 'los' na het verwijderen van de kies.

ook als de wortel breder zijn dan de kies zelf kan tandvlees ook wat losraken na het verwijderen van de kies.

ook als dit niet van toepassing is zal men altijd het tandvlees los moeten maken van de kies voordat deze getrokken wordt.
verstandskiezen zitten vaak flink vast, en door hieraan te 'morrelen' (draaien en wrikken) kan het tandvlees ook 'los' komen te zitten.

in je mond lijkt het veel groter (een blaasje voelt bv als een behoorlijke 'krater')
gelukkig geneest de mond in het algemeen heel snel, maar mocht je hier last van hebben of nog last van ondervinden zou ik even teruggaan als ik jou was.

wellicht hoef je je geen zorgen te maken. ook als het tandvlees niet los zit heeft je kaak even tijd nodig om de ruimte waar de kies zat op te vullen zodat het tandvlees hier zich weer aan kan hechten.

juist omdat het achterin zit en je tandvlees overgaat in je wang, en dit deel flexibel is kan het erger lijken dan het is.
in feite is dit altijd elastisch, anders zou je niet kunnen kauwen tenslotte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf ook meegemaakt dat er een klein stukje tandvlees los bij hing nadat een kaakchirurg de wortel van een kies moest verwijderen. Het heeft wel vrij lang geduurd maar uiteindelijk is het onzichtbaar genezen. Ik heb toen wel vermeden om broodjes met harde korsten aan die kant te kauwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook met tandenpoetsen natuurlijk heel voorzichtig te werk gaan op die plek.