Is het slecht voor je kiezen om ze te laten sealen?

Ik kom net terug van controle bij de tandarts.
Ze vertelde mij dat ik van het resterende bedrag wat ik nog bij mijn verzekering mag claimen mijn kiezen kan laten sealen.

Ja, je kan je inderdaad afvragen of de tandarts hier geld mee wil verdienen. Ik persoonlijk vond het in 1e instantie helemaal niet de bedoeling. We leven in een crisis waarin de premies stijgen, en dan zou ik even al het te besteden geld op maken?
Dat vind ik niet nodig. Ik ben sociaal, en ga niet mijn bijdrage leveren aan nog hogere premies voor 2013.

Ik heb tot nu toe 3 gaatjes gehad en ben 19 jaar.

Wat moet ik doen? Heeft het echt nut om mijn kiezen te laten sealen? En zijn daar nadelen aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag maar of ze het resterend bedrag overmaken naar je bankrekening ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha...

Het beste antwoord

Sealen is het aanbrengen van een laagje kunststoflak over de groeven en putjes in de kauwvlakken. Dit laagje beschermt de kiezen tegen het innestelen van bacteriën. Hierdoor wordt het risico op cariës/tandbederf kleiner.

Ik ken het niet zo bij volwassenen al kan er natuurlijk een goede reden voor zijn: "Sealen kan bij voorkeur vlak na het doorbreken van de blijvende kiezen. Dit is gemiddeld rond het zesde levensjaar. Maar sealen kan altijd effectief worden toegepast bij kinderen. In enkele gevallen wordt het gebit van volwassenen ook geseald, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Uw tandarts kan u adviseren wat het beste is en of het zinvol is om het gebit te sealen."

Als jouw tandarts kan beargumenteren waarom dat juist bij nou nu nog zin heeft zou ik het wel doen omdat het een bescherming is voor later. Dan bespaar je ook met de behandeling in de toekomst maar het is wel wat verdacht dat je deze behandeling niet nodig had toen je 17 was en het voor jou 'gratis' was.

Verder hoef je je niet zo heel druk te maken over de premiestijging want dit komt uit het aanvullende pakket waar lang niet iedereen voor betaalt en waar jij ook best veel voor moet betalen.

Tenslotte wil ik zeggen dat in juni het hebben over het 'resterende bedrag' niet klopt. Wie weet wat jij de komende 6 mnd nog krijgt? In dat geval moet jij bijbetalen dus dit moet je alleen eind december doen als je het zou willen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

sealen doen ze bij kiezen. het is een laagje wat ze aanbrengen over je kies heen. het helpt om gaatjes te voorkomen. vaak doen ze het als je al een gebit hebt waar niet zo veel glazuur op zit. het is geen noodzaak maar kan gaatjes voorkomen . het doet geen zeer en is gewoon extra bescherming. Ik zou zeggen gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sealen wordt met name gedaan bij kinderen waarvan de kiezen nét zijn doorgebroken. Ze zijn dan nog niet helemaal uitgegroeid en kunnen nog deels onder het tandvlees liggen. Dit maakt het lastiger om de kiezen schoon te houden. Omdat tijdens deze doorbraakperiode het glazuur ook nog niet de uiteindelijk hardheid heeft, kan het inderdaad raadzaam zijn ze te sealen. De kiezen 'overleeft' dan de doorbraakperiode met minder schade.
Daarnaast wordt er ook geseald bij patiënten op oudere leeftijd. Dit heeft vaak met de vorm van je kiezen te maken. Op de kauwvlakken van je tanden zitten groefjes. Bij sommige mensen zijn deze groefjes erg diep en zijn ze lastig schoon te houden. De diepte van deze groefjes is genetisch bepaald, je kunt er zelf niets aan doen. Omdat deze groefjes lastig zijn schoon te houden, is de kans op gaatjes door achtergebleven voedselresten en bacteriën groot. Het is daarom aan te raden bij patiënten met diepe groefjes te sealen zodat de groefjes gevuld worden met sealant en zo 'ondieper' worden gemaakt, wat het reinigen een stuk makkelijker maakt en gaatjes kunnen worden voorkomen.