Kun je 'te veel' je tanden poetsen?

Wanneer is het dus schadelijk voor je gebit? En waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/meerdere-keren-dag-tanden-poetsen.239348

Het beste antwoord

Dat kan. Is niet zozeer schadelijk voor je gebit, maar kan wel voor je tandvlees schadelijk zijn. Maar voor zover ik weet, gaat het dan niet zozeer om 'te veel' poetsen, maar meer om 'te hard' poetsen. Bijvoorbeeld door echt heel krachtig te schrobben met een harde borstel (beter is medium, en bij kinderen soft) daarmee kun je je tandvlees beschadigen en kan het zich terugtrekken. Met alle gevolgen van dien.

Het is dus meer een verkeerde techniek die schadelijk kan zijn, waarbij de tactiek er is van 'grof geweld' en er weinig daadwerkelijke poetstechniek bij komt kijken. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die bijvoorbeeld dwangmatig vijftien keer per dag tien minuten poetst (even flink overdreven) ook met een juiste techniek misschien toch schade toebrengt. Sowieso is het niet goed om te poetsen vlak nadat je iets zoets of zuurs hebt gegeten, of iets dat een aanslag doet op je gebit: je glazuur is tijdelijk wat zachter als je iets eet dat echt inwerkt daarop, en met poetsen op het verkeerde moment kun je dus juist je glazuur beschadigen. Koolzuurhoudende dranken zijn daarin berucht bijvoorbeeld. Veel beter is het om na het eten of drinken minimaal een half uur te wachten. Je speeksel heeft dan de tijd gehad om de zuren te neutraliseren zodat je je glazuur niet kunt beschadigen door te hard poetsen. En als je de gewoonte zou hebben om tien keer per dag te poetsen, vraag ik me af of je die minimale tijd van een half uur tussen eten of drinken en het poetsen altijd haalt. Ook dat kan dus een factor zijn waardoor veel poetsen niet altijd beter is dan gewoon de aanbevolen 2 keer per dag 2 minuten en één keer per dag interdentaal (dus tussen de tanden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

2 keer per dag is genoeg
Maar als je te hard poetst dan kan je tandvlees beschadigen en glazuur wegpoetsen
En je kan je tanden te veel poetsen, maar het gaat niet om de hoeveelheid, maar hoe goed je het doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom gaat het niet om de hoeveelheid..? Dat wil ik juist weten..
ja, je kan zeker te veel poetsen.

tandpasta is een schuurmiddel. je kan je voorstellen, als je te veel gaat poetsen, dat je tanden dan gaan onnodig hard gaan slijten
11 jaar geleden
Je hebt met twee dingen te maken; ook al is tandpasta fijn het heeft altijd een slijpende werking en wordt dus schadelijk voor je glazuur en daarnaast zal je tandvlees te weinig tijd krijgen om te herstellen.
Na hoeveel keer het precies schadelijk wordt zal per persoon verschillen maar ik zou toch liever niet vaker dan drie maal per dag poetsen. Als tandvlees zich terugtrekt hersteld het zich vaak niet meer en als er gaten in je glazuur vallen zal het herstel ook niet gemakkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, te veel tanden poetsen is schadelijk voor je gebit. Veel mensen gebruiken een te harde tandenborstel waardoor zij niet alleen hun glazuur van de tanden borstelen, maar ook een onherstelbare schade aan het tandvlees veroorzaken. Het beste is dus een tandenborstel die zulke zachte haartjes heeft dat je er op zou willen slapen.
Verder heb je te maken met tandpasta. Tandpasta bevat een aantal ingrediënten waaronder schuurmiddelen en fluoride. Van fluoride is bekent dat, bij een langdurig hoge dosering, je een kanariegele (bruin heb ik ook al eens gezien) band op je tanden en kiezen kunt krijgen. Op zich is dat niet schadelijk, maar de gezondheidsproblemen die samenhangen met fluoride is een punt van zorg in de VS waar men, in sommige gebieden, fluoride toevoegt aan water. De uitkomsten van deze onderzoeken geven aan de fluorose, een beschadiging aan het gebit door het toevoegen van fluoride aan water, zeer vaak voorkomt. Een te veel aan fluoride zorgt voor verzwakte tanden en botaandoeningen.
Als je je tanden poetst dan ga je heen en weer met je borstel, deze beweging veroorzaakt groeven in je kiezen. Als je gebit doorkomt kun je goed zien dat er groeven over de tanden en kiezen lopen. Deze groeven hebt je nodig om beter te kunnen afbijten en te kauwen. In de loop van de jaren slijt dit ietwat. Doordat men geleerd heeft het gebit horizontaal te poetsen, veroorzaak je door deze beweging ( en de schuurmiddelen uit de tandpasta!) een horizontale groef op je kiezen. De slijtage van de normale groef (die daar haaks op staat!) gaat dus veel sneller. Gevolg is dat je de kiezen ruwer maakt en meer kans loopt op gaatjes.
Al met al wordt door doktoren en tandartsen aangeraden niet vaker dan twee maal daags de tanden te poetsen. Een tandpasta hoeveelheid ter grootte van een erwt is voldoende. Zo krijg je voldoende fluoride op je gebit voor sterke tanden en kiezen. En men raadt aan om een zeer zachte tandenborstel te gebruiken en te flossen. Dat is voldoende voor een schoon gebit. Meer hoef je niet te doen!
Vraag de tandartsassistente eens naar een foldertje over hoe je je tanden moet poetsen, als het goed is liggen deze standaard in de praktijk. Bij het ivoren kruis vind je tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, 2x per dag is genoeg 3 mag ook nog maar echt niet meer.
Het is ook belangrijk dat je wel 2 min poetsen anders heeft het weinig resultaat verder moet je voorzichtig poetsen voor je tanden.