Hoeveel en welke kiezen heeft een mens nodig om voedsel goed te kunnen kauwen?

Toegevoegd na 29 minuten:
Mijn tweede grote kies in ondergebit is gisteravond kapot gegegaan. Groot stuk vulling vloog eruit. Nu vraag ik me af of deze kies nog te redden is door een vulling of wellicht kan ik zonder deze kies.
Tandartsen zullen graag eraan willen werken , maar ik heb er geen vertrouwen in. Laat deze kies liever er uit trekken. Nu vraag ik me af of ik zonder deze kies nog goed kan kauwen. Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
23.9K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je de kies laten trekken, maar je zit dan wel met een gat in je gebit. Gaten in je gebit hebben consequenties: je gebit gaat schuiven, soms zelfs zodanig dat het midden van je voortanden erg afwijkt. Je gebit sluit dan niet mooi op elkaar aan waardoor je uiteindelijk kaakproblemen krijgt. Een andere consequentie is dat je eenzijdig gaat kauwen, dus aan de andere kant dan waar je kies mist. Hierdoor ontstaat overbelasting van je kaakgewricht en van je kaakspieren. Hierdoor kan je gezicht asymmetrisch gaan ogen, maar je kun ook hoofdpijn hierdoor krijgen. Ook kan het kaakgewricht zodanig slijten dat je grote problemen krijgt (pijn).
Je hebt dus alle kiezen nodig. Natuurlijk zijn er mensen die prima functioneren met één kies minder, maar ik ben 8 jaar tandartsassistente geweest en heb meer mensen gezien die last hadden van de getrokken kiezen dan mensen die nergens geen last van hadden. Er waren ook mensen waarvan het gebit zodanig was gaan schuiven dat hun voortanden niet meer symmetrisch stonden en daar psychisch last van hadden. Kauwen was het minst genoemde probleem. Pijn was de meest gehoorde klacht.

Als je toch wilt laten trekken, dan kun je overwegen om een plaatje te nemen, maar dat is eigenlijk een halfbakken oplossing. Beter is de (duurdere) brug. Hierbij voorkom je de bovenstaande problemen. Laat je goed voorlichten door je tandarts voordat je een besluit neemt. Je tandarts weet of je kies laten trekken verstandig is en of je misschien andere opties hebt (kroon, stift).
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je "gewone" kiezen heb je vrijwel altijd nodig om te kauwen.
Je verstandskiezen kun je wel missen.
Wanneer je een (stuk) kies mist, zul je merken dat het kauwen moeizaam gaat.
Eruit trekken zal dan ook geen goede optie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af hoe oud je bent en om welke kies het gaat.
Gezien jouw leeftijd, waardoor jouw kaak etc. niet meer zal groeien, kun je best een kies missen.

Je hebt achter je hoektand nog twee kleine kiezen en daarachter nog drie kiezen.
Als het om een van die twee kleine kiezen gaat, dan krijg je dus een heel irritant gat in je mond als je die kies laat trekken.
Daar ga je veel last van krijgen, maar het zal wel wennen en je moet opletten dat je goed blijft kauwen, maar je gaat op een bepaalde manier kauwen zodat je eten toch goed vermaald wordt.
Dat kan wel.
Vroeger lieten mensen toch vaak een slechte kies trekken, zonder dat daar een vervanging in de vorm van brug of kroom voor in de plaats kwam. Kwestie van geld. Als je een kroon kan betalen zou ik daar toch voor kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal geen kiezen nodig, je kunt met je tanden ook kauwen, ik heb al jaren geen kiezen meer en heb eraan moeten wennen, maar kan alles eten wat ik wil, je moet er wel rekening mee houden dat je je tanden niet beschadigd, dus je vlees wel klein snijden, maar het kan. Alleen kauwgom raak ik niet meer aan.