werkt paracetamol ook voor je tanden?

ik heb nu echt pijn aan mijn voortanden dankzij mijn beugel. het is plots gekomen, maar niet iets zoals kiespijn. het doet vooral pijn als ik er druk op zet.

zou paracetamol tegen de pijn werken?

Toegevoegd na 16 minuten:
EDIT het was niet nadat ik bij de ortho was geweest, de pijn kwam pas 3 weken daarna... sinds gisteren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3.1K

Antwoorden (5)

Ten eerste kun je geen pijn in je tanden hebben aangezien daar geen zenuwen lopen. De pijn die je voelt komt uit je tandvlees.

Ten tweede werkt paracetamol ook in zo een geval tegen tegen de pijn. Heel simpel uitgelegd verdoofd paracetamol jouw zenuwen en aangezien de pijn impulsen uit het tandvlees via zenuwen reist zal het helpen.

Ik kan je wel zeggen dat het echt minimaal is. Ik had ook een blokjesbeugel en niks hielp tegen de pijn. Bereidt je dus maar voor op fikse pijn de komende dagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je er toch voor kiest om paracetamol te gaan gebruiken raad ik je aan de bijsluiter zorgvuldig te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die pijn kan ontstaan doordat je gebit aan het groeien is. Zowel je botten als tandvlees. Geef dit volgende week aan zodat ze de geschikte aanpassingen kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pesu:
Nee, je tandvlees heeft z'n eigen zenuwen. Dit staat los van wat je voelt in je tanden. Als je je tanden voelt komt dat vanuit de wortel van die tand, in de kaak zelf.. @XDERRORXD:
Het is normaal dat je net nadat je bij de ortho bent geweest wat last hebt. Maar het hoeft ook zeker niet vreemd te zijn als 't weken later uit het niets op treed. Betekent gewoon dat je tanden aan het 'verschuiven' zijn, pijnlijk ja, maar een goed teken. Hier doe je 't immers voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Twisty. Bedankt voor de aanvulling. Ik dacht dat je de bewegingen ed van je tanden via je tandvlees voelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er lopen wel zenuwen in tanden en kiezen hoor. In het binnenste, de pulpa van het tandbeen. Laat je maar eens onverdoofd boren door de tandarts, dan voel je het wel.
Een paracetamol werkt in de hersenen tegen pijn, dus het zou zeker moeten helpen.
Maar persoonlijk zo ik hier geen paracetamol voor nemen, ik ken het gevoel omdat ik zelf ook een beugel heb gehad. Het is gewoon even wennen, maar als het te lang pijn blijft doen, of het wordt erger kan je altijd even contact opnemen met je tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol is een pijnstillend / koortsverlagend middel.
Het pakt direct de zenuwbanen aan (die zorgen voor het pijn-gevoel).

Zou in principe dus moeten helpen tegen elke vorm van pijn. Het is het proberen waard!

Heb zelf - tijden terug - ook verschillende beugels gehad. Af en toe wordt ie leuk aangespannen door de ortho, heerlijk gevoel s'avonds..
Paracetamolletje deed z'n werk toen ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spoelen met waterstofperoxide! Dat helpt echt ik deed t ook toen ik zon beugel had. Niet doorslikken. Te koop bij de meeste drogisterijen. Molletje helpt ook wel maar dit beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou toch op met die minnen om niks! Dit is een antwoord net als alle andere! Bleeehk ik wil niet zeggen dat ik gelijk heb of het beste antwoord maar die min is gewoon niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik had er ook wel meer verwacht na mijn commentaar....zielig hoor
Orthodontisten adviseren altijd paracetamol als je pijn hebt aan je tanden die veroorzaakt wordt door je beugel.