bestaat er een besmettelijke tandvlees 'ziekte'?

een vriend van me heeft laatst met een jongen gezoend die een beetje 'raar' tandvlees had: heel duidelijk zichtbaar en het was nogal opgezwollen.
toen ze de 1e keer hadden gezoend kreeg hij daarna last van opgezwollen tandvlees. na een paar dagen is dit weg gegaan.
nu heeft hij laatst weer met die jongen gezoend en nu heeft hij weer last van zijn tandvlees maar nu op een andere plek.

bestaat er een soort van tandvlees ziekte die besmettelijk is?

Toegevoegd na 5 dagen:
lieve mensen, weet inmiddels wat die jongen heeft; tandvlees groeit over zijn tanden en zijn daarom wat opgezwollen en meer zichtbaar. Dit is gelukkig dus niet besmettelijk.
Toch wil ik jullie bedanken voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk had die jongen gingivitis of parodontitis. Gingivitis is een ontsteking aan je tandvlees, dat ziet er inderdaad raar en opgezwollen uit. Parodontitis is de verergerde vorm. Beiden worden veroorzaakt door tandplaque en tandsteen, de bacteriën die daarin huizen veroorzaken de problemen. Deze bacteriën zijn besmettelijk.
Nu heeft iedereen miljoenen bacteriën in zijn/haar mond en iedereen heeft weleens gezoend. Meestal zie je dat ouders met tandvleesproblemen dit overdragen aan hun kinderen. Kinderen hebben nog een niet volledig ontwikkeld immuunsysteem en zijn daarom vatbaarder voor allerlei soorten ziektes. Als je vriend een laag immuunsysteem heeft, kan hij dezelfde symptomen krijgen. Je vriend kan beter niet zoenen met die jongen totdat beide het immuunsysteem weer op orde hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Paradontose schijnt besmettelijk te zijn. Zorg dat je vriend direct zijn tanden goed reinigt na een zoenpartij.

Toegevoegd na 57 seconden:
en ook zijn tandvlees en mondholte goed spoelt.