Waarom geeft tongschrapen bij mij 's ochtends meer kokhalsen dan 's avonds?

Als ik 's ochtends de tongschraper gebruik, heb ik een vrij sterke neiging te kokhalsen. Het maakt niet uit of ik de tongschraper voor of na het ontbijt gebruik.

Als ik daarentegen 's avonds de tongschraper gebruik, heb ik geen neiging te kokhalsen.

Ervan uitgaand dat ik niet de enige ben die dit verschil ervaart - wat is de oorzaak van dit verschil?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er iets in de menselijke fysiologie is waardoor kokhalzen 's morgens eerder optreedt dan 's avonds. Het lijkt mij daarom een individueel verschil, en waarsch. vooral psychologisch.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zou (!) kunnen liggen aan bijvoorbeeld meer of minder uitgedroogde slijmvliezen (misschien zijn de slijmvliezen 's ochtends wat uitgedroogd als je met open mond hebt geslapen). Het zou ook kunnen liggen aan doorbloeding, spierspanning, hormonale verschillen - kortom, ik kan me indenken dat er wel degelijk een fysiologisch verschil is, al zou ik niet weten welk verschil dat zou moeten zijn. Vandaar dus deze vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, zou kunnen, maar het moet dan een fysiologisch verschil zijn dat het verband tussen tongschrapen en kokhalzen beïnvloedt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik s'ochtens ook altijd last van.. Ik schraap mijn tong s'avonds bijna nooit. S'ochtens altijd, altijd kokhalzen.
Cryofiel
9 jaar geleden
@uhmramon, dat verschil zou kunnen zijn dat vliezen meer of minder gespannen staan, dat zenuwen meer of minder gevoelig zijn - of simpelweg dat je zelf om één of andere reden meer of minder ontspannen bent, want ook dat beïnvloedt de kokhalsreflex, heb ik gelezen. @Kyliemadonna, probeer het eens 's avonds. Misschien kun je hier laten weten of dat voor jou ook een merkbaar verschil maakt, net als voor mij.

Antwoorden (1)

Doordat je een periode geslapen hebt zijn je spieren, en daardoor je motoriek, nog niet opgewarmd.
Door de nacht heen verwerk je allerlei chemische stoffen die ervoor zorgen dat je lichaam zich ontdoet van afvalstoffen. 's Ochtends is je lichaam gewoon fris en opgeruimd. Dat zou de reden kunnen zijn dat je reageert met kokhalzen bij tongschrapen. Je lichaam geeft gewoon een signaal dat het nog wakker moet worden a.h.w.
Sommige mensen hebben andere "klachten" in de ochtend. Bijvoorbeeld een verminderde of juist betere fijne motoriek of juist minder spierkracht.
Het is niet iets om je zorgen over te maken.