Hoeveel kost een beugel ?

Waarschijnlijk krijg ik een beugel, ik weet nog niet welke alleen ik vroeg me af hoeveel dat kost omdat de een zegt dat het in de verzekering zit en de ander zegt dat het gratis is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (4)

Hoeveel het kost is afhankelijk van: A de orthodontist en B: de afgesloten verzekering. De orthodontist bepaalt hoe duur de beugel is, dit zou rond de 1200 euro liggen. Waarschijnlijk heb jij/je ouders wel een verzekering afgesloten voor orthodontie, hierbij ontvang je - afhankelijk van het type polis - een deel terug. Dat kan varieren van 50%, 75% tot 100% vergoedt. Dit is wel vaak tot een bepaald bedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hele beugeltoestand kost vaak 2000-2500 euro.

Een beugel is nooit gratis want al zit die in de verzekering, dan betaal je daar wel extra geld voor, sommige mensen betalen wel jaren en jaren een aanvullende premie alleen voor een eventuele beugel.

ALS de beugel in de verzekering zit kan het zijn dat je steeds toch een percentage moet bijbetalen van elke behandeling maar het kan ook zijn dat je tot een bepaald bedrag verzekerd bent (1500 of 2000) en alles wat daarboven is moet je zelf betalen.

Zolang je nog geen 18 zit zit je bij de verzekering van je ouder(s) en ligt het dus aan welk verzekeringssoort en aanvullende verzekering zij hebben afgesloten of je en hoeveel je wat vergoed krijgt.

Zoek dat dus even op (waar betalen ze elke maand aan, zoek de polisbrief op of bel die verzekeringsmaatschappij even op). Dan weet je meer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei: je moet kijken waar je ouders voor HUN zorgverzekering verzekerd zijn en of ze een aanvullende verzekering hebben afgesloten. In nov/dec krijg je elk jaar een brief met de polis en wat er precies verzekerd is. Als je de naam weet van hun zorgverzekeraar (jij hebt waarschijnlijk ook een pasje van een zorgverzekeraar) kun je ze bellen en de nummer op het pasje vertellen en vragen of je verzekerd bent voor de beugel. Als je de naam weet van je zorgverzekeraar en je komt niet verder kun je die ook hier neerzetten, dan kijk ik wat je moet doen.
De totale kosten van een beugel liggen ongeveer tussen de € 2.500 en de € 3.500
11 jaar geleden
Hoeveel het kost hangt af van welke beugel(s) je krijgt, hoe veel controles je moet en hoeveel röntgenfoto's je moet laten maken. Zie pagina 3 en 4 van de link nza.
In de beugelgalerij vind je alle beugels die gebruikt worden in Nederland.

In Nederland ben je verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Als je als wist dat je een beugel moest in december, had je de kans om een extra verzekering af te sluiten. Hoeveel er vergoed wordt, hangt van de verzekering af die je hebt. Er zijn verzekeringen die de beugel helemaal vergoeden tot een bepaald bedrag, maar er zijn ook verzekeringen die een gedeelte van de beugel(s) vergoeden.
Ook hangt het van je leeftijd af, als je volwassen bent is de vergoeding anders dan wanneer je nog geen 18 bent. Als je nog geen 18 bent hangt het af van de verzekering die je ouders hebben afgesloten en ,als je ouders gescheiden zijn, bij wie je woont.
Als je het zeker wilt weten hoe dit voor jou geregeld is, moet je in de polisvoorwaarden kijken. Ook kun je een mailtje sturen of telefoneren naar de verzekering.