Kan het dat door trillingen bij de mondhygiëniste je vullingen of cement van kronen kapot gaan?

Er mag niet op een brug in de pas worden gelopen door militairen i.v.m. trillingsgevaar. Verder zijn bij een verjaardag waarbij een opblaaspop in de tuin was geplaatst 's nachts de tegels in de douche gesprongen. Nu vraag ik me af of de trillingen die de mondhygiëniste maakt om tandsteen te verwijderen ook dit effect op vullingen en cement van kronen kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien als het een slechte vulling betreft. Het gebeurt wel eens dat ze er tegenaantikken en de vulling rolt er haast uit.

Antwoorden (1)

In principe zijn de trillingen die vrijkomen tijdens een tandsteenbehandeling niet hevig genoeg om ervoor te zorgen dat een composietvulling of kroon los zal laten. Het kan wel gebeuren als er onder de composietvulling caries zit. De caries zorgt voor een dusdanige verzwakking dat een vulling los zou kunnen laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ klopt.
de conditie en "onderbouw" van de kies/tand is bepalend.
Lekkende vullingen door caries en/of bloedend en ontstoken tandvlees, maken elk element kwetsbaar.
Een goede en alerte hygieniste reinigt niet alleen goed, maar meet ook de pockets op omdew conditie van tand te bepalen. ( wel pijnlijk klusje ;))