Hoe kom ik af van wondjes in mijn mond?

Ik heb een beugel en ik ging laatst met iemand stoeien en die raakte per ongeluk met zijn vuist mijn mond en ik heb een beugel dus dat doet heel pijn en ik krijg er wondjes van in mijn mond en nu krijg ik pijn als ik iets eet en vooral als ik iets zoets eet en iets warms zoals soep..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
4.1K

Het beste antwoord

Dat betekent dus dat je voorlopig even voorzichtig moet zijn met wat je eet.
Dus geen zoete dingen.
En geen hete soep.

Je kunt een oplossing maken van een halve theelepel zout in een kopje water. En daarmee zo vaak als je kan je mond spoelen. Het zout werkt genezend en desinfecterend.

Je kunt bij de apotheek of drogist een mondspoeling kopen. Bijvoorbeeld een flesje chloorhexidine.
Dat klinkt enger dan het is. De oplossing is maar 0,2 %.
De stof heeft bacteriedodende eigenschappen en wordt om die reden (in een concentratie van 0,5 - 1%) toegepast in mondspoelmiddelen om cariës en wondinfecties tegen te gaan.
Vooral 's avonds goed spoelen en daarna niets meer eten of drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In principe kun je er niets aan doen, gelukkig genezen wondjes in de mond altijd wel weer snel.
Als je echt denkt dat de beugel nog steeds wondjes veroorzaakt door dat hij ergens tegen aan raakt zou ik even langs de ortho gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spoelen met verdund waterstofperoxide, te halen bij drogist, om te desinfecteren en om sneller te genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi klinkt beetje apart maar een wattestaafje n jenever doen, dan de wondjes aantippen volgens horen vertellen van me moeder en oma helpt het
11 jaar geleden
Normaal gesproken helen deze wondjes snel. Alleen als je beugel er steeds langskomt kan dit wel gaan irriteren.
Hier kan je bij de drogist of ortho zelf speciaal spul voor halen wat je op je beugel doet, een soort kaarsvet. Dit zorgt dat de scherpe kantjes van je beugel niet steeds langs het wondje komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal bij de otho even van die wax voor op je beugel
Waarschijnlijk haalt je beugel die wondjes steeds open en daarom geneest het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet het wondje er uit als een klein geel rondje, met
daaromheen een vuurrood opstaand randje?

Deze wondjes heten aften.
Google maar eens op aften en kijk eens bij afbeeldingen.

Ik gebruik altijd Pyralvex om ze mee aan te stippen. Is even pijnlijk, maar daarna verdooft het een beetje. Ze blijven 1 tot 2 weken aanwezig.

Het is niet alleen iets heets dat zeer doet, ook zuur doet erg pijn.
11 jaar geleden
of je sneller van de wondjes af bent weet ik niet maar als je bij de natuurwinkel kamille haalt en daar thee van trekt dan kom je wel van dat schrijnende gevoel af.want spoelen met thee van kamille dat verzacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paar daagjes met zout water spoelen,dan is het gegarandeerd over.
Suc6