Kan ik de eerste dag, als het geen pijn doet, wel gewoon eten, ook al heb ik hechtingen? Of gaan ze er daardoor uit en doen ze hun werk dan niet meer?

Verstandkies getrokken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (3)

als het maar vloeibaar is!!!
geen vaste maaltijden, dit zal ook je tandarts je hebben gezegd!!
en voorzichtig spoelen na nadat je iets gegeten hebt, want voedsel kan in de wond gaan en dat geeft nare ontstekingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi

mijn verstand kies is er ook pas uit getrokken en ook had ik een hechting er in geplaatst gekregen

Ik at de eerste dag gewoon een croissantje en een toetje er naast en de volgende dag at ik gewoon weer normaal.

Alleen nam ik geen harde snoepjes en toffee's

en blijf voor al eten met de kant die geen behandeling heeft gehad.

mijn hechtingen hebben er ongeveer 10 dagen in gezeten en mijn wond is gewoon goed genezen.

Succes en beterschap

Toegevoegd na 1 minuut:
en blijf goed poetsen en doordat je niet met je tandenborstel direct op de wond kan gaan lopen poetsen kan je er beter nog mondspoeling er na gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Je advies is helemaal goed, behalve de laatste zin: je mag de eerste dagen je mond juist NIET spoelen.
http://www.tandartspraktijkvanleeuwen.nl/item.html&objID=52
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oo apart ik mocht aleen de eerste dag niet spoelen maar de kaakchirurg zei dat ik de tweede dag wel weer moest spoelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch bedankt voor je toevoeging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat raar, ik heb op de kaakchirurgie stage gelopen en in principe mocht je bij de ene arts 24 uur na de behandeling spoelen, en de andere had het liever pas 48 uur spoelen. Dus het zal ook aan de behandelend specialist liggen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tja, het staat er een beetje vaag: je mag "de dag van de behandeling en de dag erna" niet spoelen. Maar je hebt gelijk, hoor. Ook de tandartsenopleiding (ACTA) adviseert om "de eerste dag" je mond niet te spoelen:
http://www.acta.nl/nl/patienten/veel-gestelde-vragen/mondziekten-kaakchirurgie/Hoe-snel-geneest-de-wond-nadat-een-tand-of-kies-is-getrokken.asp
Doe een beetje voorzichtig. De hechtingen trek je er niet zomaar uit, maar je kunt wel eerder een nabloeding krijgen als je de wond geen rust gunt. Als je geen harde dingen eet, en vooral kauwt met je 'goede' kant, komt dat de genezing ten goede.

Na een dag of twee à drie gaat de wond niet zomaar weer open, tenzij je een stollings- of wondgenezingsprobleem hebt. Dan kan je tandvlees dus wel iets meer hebben, maar een beetje voorzichtigheid met harde dingen eten, kan geen kwaad.