Er zit een grote holte in m'n verstandskies, is dit een gaatje of wat anders?

Ik heb een enorme holte bij de basis van mijn verstandskies. De kies staat scheef, naar binnen gekanteld en de holte zit aan de buitenkant. De holte is, schat ik, 1mm hoog en loopt bijna over de hele lengte. Ik heb er verder helemaal geen last van.
Is dit een gat of zou het ook iets van een blootliggende wortel kunnen zijn? Ik heb nog nooit gaatjes gehad, dus heb geen idee hoe dat voelt.

Ja, ik weet het, ik moet eigenlijk naar de tandarts. Maar ik heb tandarts vrees en zit in het buitenland, ga liever over twee maanden naar mijn eigen tandarts.
Ik wil graag weten of ik me psychologisch vast moet voorbereiden op het trekken :-(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hoeft niet perse getrokken worden je kies, mijn vriend had twee weken geleden precies het zelfde en door die holte in je kies kan het zo zijn dat het ontstoken is en je kan daarvoor een wortelkanaal behandeling krijgen, Je kan hem wel laten trekken maar denk na je bent je kies kwijt ! Vraag voor een vulling? Je kan ook vragen voor een verdoving en na de behandeling kan je een paar dagen last krijgen maar je krijgt zware pijnstillers dus wees daar maar niet bang voor.
En als je echt zoveel tandarts vrees hebt ga dan naar en tandarts die daar speciaal voor is en je veel afleid.

Het beste antwoord

Ik heb ook zo iets inderdaad. Ben vorige week naar de tandarts geweest op controle en hoorde er niets over. Het is volgens mij meer dat je tandvlees wat lager is/ kies wat hoger staat. Dat kan verschillende oorzaken hebben, als je ouder wordt, verzakt je tandvlies wat, heeft met je speekselklieren te maken volgens mij. Het kan ook zijn dat er een nieuwe kies onder komt, maar dan krijg je vanzelf pijn na een tijdje. Ten slotte kan het ook zo zijn dat er inderdaad slijtage in je kies optreedt.

In alle gevallen is het raadzaam om toch langs de tandarts te gaan. Ik ben er ook heel bang voor, maar 2 maanden terug een zenuwbehandeling gehad en dat viel echt alles mee! Je moet gewoon aan leuke dingen denken en even 'doorbijten'. Hij doet het voor jou, niet om je te pesten maar om je beter te maken.

Wat je ook kunt doen, is even bellen naar je tandarts met de uitleg en dan zegt die misschien direct: oh dat is niet ernstig, kom over 3 maanden maar eens langs.

Je moet denk ik echt even je tandarts raadplegen, wij kunnen je mond niet zien en ik heb er ook niet voor geleerd ;).

Heel erg veel succes! Alles komt goed daarmee hoor ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord.
Ondanks dat je me natuurlijk geen enkele zekerheid kan geven ben ik toch een klein beetje gerust gesteld.
Nee, ik durf hier écht niet naar de tandarts... niet eens zo zeer omdat het míjn tandarts niet is maar omdat ik als de dood ben voor communicatie problemen (ik zit in Korea). Ik heb hier wat ervaring met gewone artsen waar ik al niet blij van wordt, niet dat ze slecht zijn hoor, maar men heeft hier niet echt de gewoonte om met patienten te overleggen of ze meer informatie te geven dan strikt noodzakelijk...