Kan het dat tanden beweegbaar zijn?

Bij mij voelen ze allemaal een heel klein beetje los, dat je ze wel naar voren en achter kan duwen, weet iemand wat het kan zijn?
Ben pas naar de tandarts geweest en hebben niks gemerkt en alleen me kiezen gesealed.
Iemand die zoiets herkent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
29.8K

Het beste antwoord

Dat is heel normaal. Iedereen die zijn kaken stijf op elkaar klemt, en dan zijn kaken probeert te bewegen, zal merken dat er een minimale speling is, b.v. een halve millimeter. Misschien is dat maar goed ook, want als je tanden en kiezen een heel klein beetje meegeven, dan heb je minder kans op schade, bij het eten van een steentje in je krentenbrood, bij een keihard nootje, of een klein botje in je satehtje. Nu veert het een heel klein beetje mee.

Maar je tanden en kiezen moeten natuurlijk niet echt los zitten. Als je met je tong een tand een eind opzij kunt schuiven, dan is het echt niet goed.

Toch zou ik me er geen zorgen over maken, want als je net bij de tandarts bent geweest, zou hij dat heus wel gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, dat heb ik ook wel eens. Volgens mij is dat gewoon normaal(weet het niet zeker natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tandarts er niets van gezegd heeft zal er wel niet veel aan de hand zijn. Ik zou er anders nog eens naar vragen want ht hoort niet. Kan zijn dat je tandvlees zich aan ht terug trekken is of dat het kaakbot aan het wegrotten is en slinkt daardoor. Op tijd een foto laten maken kan voorkomen dat je alles verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort. Ik vroeg het aan mijn tandarts want ik heb het ook. Maar ze moeten een beetje bewegen anders breken je tanden bij het kauwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een héél klein beetje speling op je tanden en kiezen is niet erg maar om erger te voorkomen moet je vooral ook goed je tandvleesrand poetsen. Niet te hard anders poets je het tandvlees weg. Blijf ook goed tussen de tanden schoon maken dmv flossdraad,een ragertje of tandenstokers...