Heeft het nut om vaker dan 2 keer per dag je tanden te poetsen?

Of is er een optimaal aantal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

Ik ben, in tegenstelling tot eerdere antwoorders, niet voor teveel poetsen. Van teveel poetsen kan je tandvlees o.a. een poetstrauma krijgen en dat is niet iets om trots op te zijn.

Je kunt dus beter 2x per dag op de juiste manier poetsen. Om de mondhygiëne te vergroten, kun je daarnaast het volgende doen:

1) Spoelen met mondwater
2) Flossen
3) Tandenstokers gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je tanden nog schoner en "gezonder" houden voor bacteriën en ander ongedierte wat daar niet huis hoort. Je kan beter 1x teveel poetsen op een dag dan 1x te weinig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Is dit een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm ja volgens mij deels wel
Je zal een betere mond geur hebben, minder kans op gaatjes, voor somige mensen een vris gevoel en wittere tanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 keer twee minuten poetsen is d eaanbevelen frequentie.

Bij korter poetsen krijg je je gebit niet compleet gereinigd.

Als je vaker poetst wordt het nut van het extra poetsen teniet gedaan door het extra slijten van je tandglazuur. (Tandpasta bevat een heel fijn schuurmiddel, wat plak ed weg haalt. Het besschadigt echter ook licht het glazuur).

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook

http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=11

http://www.toothie.nl/ouders_volwassen_gebit.html

http://www.medischevragen.be/ned/medisch-atotz-teksten/medischeinfo-vanatotz-p-tandenpoetsen.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wanneer je je tanden poetst en niet zozeer hoe vaak. Het is zelfs slecht om meteen na het eten je tanden te poetsen, omdat er allerlei zuren in je voedsel zitten die je tandglazuur zacht maken. Je mag na het eten wel even je mond spoelen met water om de zuren wat weg te spoelen. Deze zuren zitten o.a. in fruit, vruchtensappen, rauwkost e.d. Het is dus beter om 2 x per dag een uur na het eten je tanden te poetsen, dan 3 x per dag meteen na het eten. In dat laatste geval ga je krassen maken in het zachte glazuur van je gebit, waardoor je juist eerder gaatjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel poetsen is niet goed een vriendin van mij heeft een geul gepoetst in dr ondertanden die poetste 4 keer per dag gebruik tandenstokers of floss of neem een pepermuntje voor de mintsmaak