Zijn er nog tandartsen die kwikvullingen gebruiken?

In de media lees je vaak, dat kwikvullingen slechts zou zijn voor de gezondheid. Toch zijn er nog steeds tandartsen die zeggen, dat het nogal overdreven is en dat kwikvullingen veel langer mee gaan. Is dat werkelijk zo?

11 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

http://www.kwakzalverij.nl/806/Encyclopedie_Amalgaam_angst_voor

Hoi, als je dit artikeltje leest kan je zien dat er veel onderzoek is gedaan naar de schadelijkheid van amalgaamvullingen maar dat er nooit schadelijkheid is aangetoond. Echter in de alternatieve hoek blijft men jaren lang oude fabeltjes geloven en doorvertellen.
Het gebruik van witte vullingen is het gevolg van de vraag naar mooie witte tanden en niet omdat amalgaam schadelijk zou zijn. Mijn tandarts (moderne jonge vent) zegt ook dat amalgaamvullingen tientallen jaren kunnen blijven zitten en dat dit niet voor de witte kunstharsvullingen zou gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Ik heb ook van die oer- en oeroude amalgaamvullingen. Die willen maar niet kapot.

Andere antwoorden (1)

In Zweden, Denemarken en Oostenrijk is het gebruik van amalgaam verboden, in Nederland (nog) niet, het gebruik ervan neemt wel af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
@Computoon, bedankt voor uw uitgebreide onderstaande reactie.
Ik snap eigenlijk niet, waarom de tekst niet meer zichtbaar is, daarom plak ik het hieronder: "Het zijn vullingen van amalgaam en daar zit kwik in.

Deze (grijze) vullingen lijken langer mee te gaan dan de (witte) composietvullingen van nu, ze zijn slijtvaster. Ook gemakkelijker te plaatsen. (Composiet wordt in 'lagen' geplaatst en steeds met een lamp uitgehard.) Amalgaam is ook goedkoper.

Wat de kwik betreft (citaten van Wikipedia):
"Amalgaamvullingen geven dagelijks kwik af. Per dag komt gemiddeld 3 tot 7 microgram kwik vrij uit amalgaamvullingen. In extreme gevallen kan dit oplopen tot 100 microgram kwik per persoon per dag. Het drinken van hete dranken, het kauwen van eten, kauwgom e.d., tandenknarsen, verhogen de afgifte van kwik."

"Bij het plaatsen van de vulling en bij het uitboren ervan komt kwikdamp vrij, die gemakkelijk door de huid en het mondslijmvlies kan worden opgenomen. Het inademen van kwikdampen is zeer schadelijk. Dit is voornamelijk een risico voor de tandarts en tandartspersoneel."

Heb nergens gelezen dat amalgaam verboden zou zijn. Zou het spul echt levensgevaarlijk zijn, dan had de overheid het gebruik acuut verboden (denk ik zo). Kortom, er zit wat 'politiek' in de opvattingen. Ik vermoed dat de tandartsen die nu worden opgeleid 'met composiet worden opgeleid, zodat het gebruik van 'amalgaamvullingen' zal uitsterven."