Is de volgorde van tandenpoetsen belangrijk?

Ik was bij de mondhygiëniste. Daar las ik een tandenpoetsinstructie.

Volgens die instructie moet ik de volgende volgorde aanhouden:
--  Binnenkant boven links.
--  Binnenkant boven rechts.
--  Buitenkant boven links.
--  Buitenkant boven rechts.
--  Kauwvlak boven links.
--  Kauwvlak boven rechts.
Vervolgens hetzelfde, maar nu aan de onderkant.

Zelf houd ik vaak een andere volgorde aan. Ik wissel ook wel eens van volgorde.

Is er echt een optimale volgorde om het gebit zo schoon mogelijk te maken? Of maakt het niet uit en mag je een willekeurige volgorde gebruiken, zo lang je maar zeker weet dat je geen enkel plekje vergeet?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Gebit
2.2K

Het beste antwoord

De volgorde is totaal onbelangrijk, zolang je niet spuugt terwijl je nog aan het poetsen bent.

Het voordeel van een vaste volgorde is dat je niets vergeet, zoals andere GV'ers terecht aangeven, en je zelf al vermoedde.
Maar het heeft ook een "duistere kant", en dat is dat als je met een vaste routine een bepaald gebied minder goed poetst, dan krijg je daar gegarandeerd een probleem.
Waarschijnlijk is de beste formule om een eigen routine te ontwikkelen zodat je zeker weet dat je niets vergeet, en aan het einde toch noch een beetje "wild-overal-een-beetje-in-het rond" te poetsen, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo pak je zelfs de hoekjes en gaatjes die je met je normale routine eventueel minder goed aanpakt, en ook 'vergeten' plaatsen.

En nog een tip die ik kreeg van een collega dierenarts: als je de kiezen poetst, meestal doe je dat in de lengte (je gaat met je borstel heen en weer in dezelfde richting van de kiezen), of doe je kleine ronde bewegingen, maar het is heel belangrijk om de kiezen ook 'haaks' te poetsen. Het idee is dat je poetst in een hoek van 90° ten opzichte van de lijn van je kiezen. Zo kom je veel beter in de ruimte en kiertjes tussen de kiezen.
Toegegeven: je zal een beetje moeten trekken aan de hoek van je mond, het ziet niet heel erg chic uit, grote kans dat je spettert tegen de spiegel... maar als het werkt...

Of dat de reden is waarom ik op mijn leeftijd nog géén gaatjes heb gekregen... dat weet ik niet, maar een goede mondhygiëne zal ongetwijfeld hebben geholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor de extra informatie1 Dat "op en neer" poetsen in plaats van het traditionele "heen en weer" heb ik overigens al een tijd geleden geleerd. Bij elektrisch poetsen met een draaiend borsteltje gebeurt dat trouwens vanzelf.

Andere antwoorden (2)

Het gaat erom, dat als je iedere keer dezelfde volgorde aanhoudt, je niets overslaat. Maar als je maar wat doet, de ene dag zus de andere dag zo, dan heb je kans dat je een hoekje vergeet.
Dus bepaal je eigen routinevolgorde en houd je daaraan. ;)
10 jaar geleden
Mijn mondhygiënist had een andere volgorde.
Het voordeel van een vaste volgorde is natuurlijk dat je niets vergeet, maar voor de rest maakt het volgens mij niets uit.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een andere instructie:
In elk gebied moet 10 seconden worden gepoetst, waarbij als volgorde wordt aangehouden: binnenkant, buitenkant, bovenop.
Aangezien uit ervaring blijkt, dat de binnenkanten vaak slechter worden gepoetst dan de buitenkanten, moet men aan de binnenkant beginnen.
SimonV