Hoe lang moet een brug in mijn mond het houden na plaatsing? Wat als deze binnen 5 jaar loskomt?

Na 9 jaar is mijn brug 7 elementen gebroken. Nu voor 7 duizend euro weer een nieuwe maar de tandpasta vond dat de implantaten daarvoor te dicht bij elkaar stonden om een brug op te bouwen, terug naar kaakchirurg die het goed keurde. Tandarts plaatje een tijdelijke brug die in Groningen gemaakt werd. Zou 2 jaar moeten zitten om te kijken ofd de implantaten het zou houden. Nu 3 weken later komt ze met een ander verhaal en kan er wel een vaste geplaatst worden. Wat als er na een paar jaar toch één implantaat loskomt en de brug daardoor verloren gaat? Ben ik verzekerd voor een aantal jaren dat die brug moet houden en moet zij dan voor de kosten opkomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
2.9K

Antwoorden (1)

De levensduur is normaliter minstens tien jaar tot levenslang. Binnen vijf jaar loskomen is dus wel heel snel.
De levensduur is echter afhankelijk van het aantal elementen (hoe meer, hoe zwakker) en van de mondhygiëne en de algehele (mond) gezondheid. Juist rondom bruggen is goede mondhygiëne extra belangrijk. Roken en het drinken van alcoholische dranken (meer dan 1 glas per dag) vergroten het risico op complicaties en daarmee het – vroegtijdig – verloren gaan van de brug.

Garantie: vaak wordt wel een garantie op het materiaal gegeven. Dit is niet wettelijk vastgelegd en kan dus per tandarts verschillen. Maar gemiddeld genomen wordt 3 tot 5 jaar garantie op kronen, bruggen en implantaten gegeven.
SimonV