Jazeker, daarom is ingrijpen nodig!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ontstoken kiezen worden vaak door coccen veroorzaakt en deze kunnen in het bloed opgenomen zelfs je hartkleppen beschadigen.
Het is dus zeer onverstandig (en erg pijnlijk) om met een ontstoken kies rond te blijven lopen.
Ga er maar niet vanuit dat het van zelf over gaat!!

Toegevoegd na 9 minuten:
Vroeger en nu sporadisch komt tandwolf voor, je raakte dan snel je tanden kwijt, misschien dat je daarop doelde.
Ook daartegen is wel wat te ondernemen, voor een ontstoken kies kun je zelfs in het weekend bij de tandarts terecht.
Het zal je dan opvallen dat je dan GRAAG naar de tandarts gaat, alhoewel een wortelkanaalbehandeling geen pretje is.
Toch maar die (half) jaarlijkse controle laten doen, zeker voordat je op reis gaat of een operatie moet ondergaan, een ontstoken gebit is een flink gezondheidrisico.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ontstoken kies wordt veroorzaakt door bacteriën, deze kunnen zich verspreiden in de mond, waardoor andere kiezen en tanden ook ontstoken kunnen raken, om ontstoken kiezen en tanden (tandvlees) te voorkomen is het aan te raden dagelijks te poetsen met een electrische tandenborstel en met ragertjes en/of stokers tussen je tanden te reinigen. Ga eens naar een mondhygiënist en laat je gebit eens goed reinigen, daar kun je ook leren hoe je dit zelf moet doen. Met een ontstoken kies is het altijd raadzaam naar de tandarts te gaan.