Waar koop je dingen om je gebit mee te beschermen?

Dankzij een val van mijn fiets een paar jaar geleden heb ik nu kronen. Ik ben toen voorover gevallen door de ijzel. En nu ben ik iedere winter weer bang dat ik weer val en dat zo ook mijn kronen kapot gaan. Zijn er misschien zo'n plastic dingen te koop die je in je mond doet om je gebit te beschermen? (die dingen die boksers altijd in hun mond hebben)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een fietshelm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik kan een helm toch niet op mijn mond zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat beschermt wel je hoofd en tenzij je tegen hekjes of stoepranden aanfietst ook je tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over die bitjes, niet over iets dat mij beschermt tegen een val.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een full face helm (mountainbike, motorcross of snowboard helm) werk natuurlijk wel, maar dan moet je wel op een mountainbike gaan rijden anders ziet het er helemaal niet uit. (sowieso niet eigenlijk) Een mountainbike of andere fiets met lekkere brede banden is ook fijn. Eventueel een paar lessen judo o.i.d. volgen,
daar leer je om goed te vallen en door te rollen.
Maar daar ben ik ook niet zo goed in . (één voortand er helemaal uit, nu een brug, dus 2 kronen met een nep tand ertussen, gelukkig zie je er niks van)

Het beste antwoord

Hoi,

Die dingen (genaamd "bitjes") zijn inderdaad te koop. Ze kosten geloof ik iets van 5 euro. Je dient bij eerste gebruik in warm water een beetje zacht te maken, en dan keihard in te bijten zodat het bitje de vorm van je gebit aanneemt. Daarna kun je het altijd blijven gebruiken. Je kunt ze kopen in iedere fitness/gezondheidswinkel.

Groet,

Dymitri
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn bitjes. Hockeyers gebruiken die ook en je kunt ze in een winkel kopen. Ze zijn echter niet bedoeld om de klap van een val op te vangen, hoewel het wel zou kunnen natuurlijk.

Je zou dit ook met je tandarts kunnen bespreken. Misschien heeft zij ook een beschermende oplossing die beter bij je past.

Toegevoegd na 32 seconden:
NB Hockeybitjes koop je o.a. bij PerrySport, Intersport of andere winkels waar ze hockeyspullen verkopen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Bijgaande link bevat ook meer achtergrondinformatie. Bij tandartsen kan je bitjes helemaal op maat maken, misschien moet dat ook wel als je nu kronen hebt. Ik raad je toch aan om je vraag ook aan je tandarts voor te leggen.

Hockeybitjes zijn er ook in verschillende soorten. De standaard plastic doorzichtige van rond de 5 euro zitten erg oncomfortabel. De duurdere zijn van verschillende gelmaterialen gemaakt en zitten comfortabel. Maar bedenk wel dat bij een hockeybitje je maar één bitje (bovenkant) draagt en dat die speciaal zijn bedoeld om de klap van een bal / stick op te vangen. Daarnaast zijn deze bitjes fel gekleurd, want hoe agressiever hoe beter ;o).

Voor hockey is dat leuk, maar op de fiets denk ik dat je liever een doorzichtig exemplaar wilt. Dat zijn wel de goedkoopste.