Ik moet binnekort naar de tandarts omdat ik gaatjes heb, maar ik heb gehoort dat hij dan gaat boren, doet dat pijn?

Ik bedoel, wat gaat hij dan allemaal (nog meer) doen, behalve boren? Want ik neem aan dat je in een gaatje niet gaat boren, want het is al een gaatje.... En wat voor boor is het dan? En wat gaat hij nog meer doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je maar niet te ongerust. Je voelt het haast nog en eens ZONDER verdoving.. Dus laatstaan met en ze boren het gaatje een heel klein beetje groter maar dit stelt niks voor. Hoe ik dit weet.. Ervaring, 11 gaatjes en 3 kiezn getrokken.. Ben ik er tros op.... Nee. Maarjaa succes bij de tandarts ; )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de verdoving rustig gegeven wordt,voel je daar ook bijna niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg bakken met verdoving en voel altijd alles. *** tandarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@VDB, dan heeft je tandarts waarschijnlijk limonade in de spuit gedaan want als het verdovingsvloeistof is hoor je echt niets te voelen!

Het beste antwoord

Het hangt er helemaal vanaf.
Een gaatje is een stukje in je tand waar het glazuur weg is en de tand zelf aan het bederven is. Het bedorven stukje wordt weggeboord, het gaatje wordt schoongemaakt en gevuld.
Als het een klein gaatje is, voel je niet echt wat van het boren, het geluid is vervelender. Je kunt met de tandarts afspreken dat die even ophoudt met boren als je je hand opsteekt, zodat je even rustig adem kunt halen en ontspannen, dan voel je ook nauwelijks of geen pijn.
Is het gat groot, dan kan het gevoelig zijn. Dan kun je kiezen voor een verdoving - persoonlijk vind ik dat naarder dan onverdoofd boren als het niet echt een groot gat is. Bij een verdoving steekt de tandarts een naald in je mond (verhemelte en/of buitenrand van de kaak), dan voel je iets kouds en na een minuut of tien voel je aan die kant niets meer.
Wat je ook kunt doen, is afspreken dat je het zonder verdoving probeert, en als het niet gaat, alsnog verdoofd wordt.
Als het gaatje gevuld is, leggen ze er een soort carbonachtig papiertje op en moet je even tandenklapperen, zo kan de tandarts zien mof de vulling mooi aansluit op de tegenoverliggende tand/kies (natuurlijk alleen als er aan de oppervlakte van de kies is iets gevuld).
Ze schijnen met een lampje in je mond om de vulling te laten uitharden, en vaak wordt er dan nog gepolijst om eventuele scherpe randjes weg te halen en te zorgen voor een perfecte aansluiting op je kies/tand.
En dan mag je spoelen - en als je een verdoving hebt gehad, merk je dan dat je aan de verdoofde kant nauwelijks kunt drinken en dat het water uit je mond loopt ;p
Na een tijdje is de verdoving weer uitgewerkt, dan voel je aan die kant je tong weer, en heb je niet meer het idee dat je iets raars in je mond hebt.

Een klein gaatje zonder verdoving kan in 10 minuten gepiept zijn; met verdoving moet je langer wachten tot de tandarts aan de slag kan (soms wacht je dan in de wachtkamer terwijl er een andere patiënt geholpen wordt); bij uitgebreid 'restauratiewerk' zal het ook allemaal wat langer duren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier zie je een voorbeeld van een tandartsboor: http://educatie.ntr.nl/mmbase/images/3056712/moderndrill.jpg

Het ziet er dus NIET zo uit: http://www.ikzegniets.nl/wp-content/uploads/2011/06/tandsteen.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!

Andere antwoorden (4)

Bij het eerste gaatje zal je vermoedelijk niets voelen,maar je kunt dit ook aan je tandarts vragen en zegt je tandarts dat je wel iets kunt voelen dan kun je om een verdoving vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig hebben ze zulke goede instrumenten dat het bijna pijnloos is. Het geluid is vervelender dan de pijn, vind ik!
Ik zag bij een andere vraag van je dat je een tongpiercing hebt. Dat lijkt me véél pijnlijker!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede instrumenten boeit niks, dan kan het nog steeds pijn doen, als je met een goed instrument diep moet boren (dus op je zenuwen) doet het flink pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat voor boor gebruikt hij dan? Want ik ken alleen de boor waarmee mensen in muren boren, ik neem aan dat dit een heel ander soort boor is? En als het gaatje te diep is..... Gaat hij in je zenuwen heb ik gehoort, en voel je het dan? Of kan dat ook verdoofd worden. Ik weet niet hoe diep die van mij zijn, maar ik ben wel een beetje bang
Amadea
12 jaar geleden
Frappant inderdaad dat de vraagsteller zich druk maakt om het uitboren van een gaatje in een kies met een miniboortje, terwijl zij/hij er zelf voor gekozen heeft om een gat in de tong te laten maken.... Dat moet wel degelijk vele malen pijnlijker zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt iets dat een zenuwbehandeling wordt genoemd, maar dat is iets heel anders dan een gaatje vullen.
Als je verdoofd wordt, worden de zenuwen die bij de plek horen waar gewerkt wordt tijdelijk uitgeschakeld.
Je tandarts kan wel inschatten of een verdoving raadzaam is, als die zegt van wel, doe dan maar een verdoving. Als die zegt van niet, probeer het dan in elk geval zonder, waarschijnlijk valt het reuze mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: Dat is volgens mij iets heel anders, dat is idd met een naald en piercen ben ik wel gewend. Maar dit gaat over boren, en ik ben nou eenmaal een beetje bang voor dokters en tandartsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik met een naald in mijn tong zou prikken doet het bij mij zeer hoor, zelfs als ik op mijn tong bijt. Wees geen bang, je tandarts zal heus zijn machineboor uit de schuur niet meenemen.....
Het zal misschien niet geheel pijnloos zijn maar je mag altijd om een verdoving vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn ja dat er gebeurt iets in je mond wat niet leuk is.Ik vraag om verdoving de prik die je krijgt voel je als de tandarts goed prikt niet.Ik ben daarna dan opgelucht als de tandarts gaat boren want dan weet ik zeker dat je niks voelt.