Een orthograde apexresectie kan alleen uitgevoerd worden wanneer er een wortelkanaal behandeling heeft plaats gevoden, geld dit ook voor retrograad?

Dus geld dit ook voor een retrograde apex? Omdat dit na afloop gevuld wordt met een point.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3K

Het beste antwoord

Ja. Een apexresectie (apex = punt) of wortelpuntoperatie is een chirurgische procedure in de tandheelkunde waarbij de punt van de wortel en een beetje van het omliggend weefsel wordt weggenomen en waarbij vanaf de punt van de wortel (retrograad) het wortelkanaal hermetisch wordt afgesloten. Hiervoor moet er voordien minstens eenmaal een wortelkanaalbehandeling gebeurd zijn.

Soms (steeds minder) wordt de wortelkanaalbehandeling gelijktijdig met de apexresectie gedaan. Dit noemt men orthograde vulling.