Wat zijn de voor en nadelen van het eten zonder kunstgebit?

Zojuist had ik een gesprek met iemand die onlangs een kunstgebit heeft gekregen. Hij vertelde me het altijd uit te doen tijden het eten omdat hij dan het eten lekkerder vind en zich minder snel verslikt. Nou vroeg ik me af of er voor en nadelen zitten aan het eten zonder kunstgebit. Behalve natuurlijk wat rauw tandvlees bij knapperige dingen. Je hoort wel eens dat mensen gezwelletjes op kun wang krijgen door te "wangknauwen", werkt dat bij tandvlees anders? En zitten er voordelen aan behalve bovengenoemde? Hij vertelde me namelijk dat door de kaak zelf te gebruiken het minder slikt met de jaren.

Ik vond het wel interessant genoeg voor een vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
9.9K

Antwoorden (3)

Dat het eten lekkerder smaakt komt, doordat het gehemelte niet wordt bedekt door een plastic laag.
In je gehemelte zitten smaakorgaantjes.

Als je eet zonder gebit zal het tandvlees steeds harder worden dit in tegenstelling tot de wangen.
Zie het als een soort eelt op je tandvlees, hierdoor zal je steeds makkelijker kunnen kauwen.
En het klopt dat het tandvlees minder slinkt dit omdat het volop gebruikt word.
Als je een kunstgebit in hebt, is de enige functie van je tandvlees het op de plaats houden van je kunstgebit.
Het zal weker worden en langzaam wegslinken. Zeker als je op jongere leeftijd een kunstgebit krijgt kan dit voor vervelende gevolgen zorgen, omdat er na loop van jaren niets overblijft om het gebit 'vast' te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder kunstgebit kun je niet kauwen, dingen door midden breken. Met wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met gebit kun je beter kauwen, dus dat is beter voor je spijsvertering.
De kaak slinkt net zoveel/weinig door kauwen met een kunstgebit als door kauwen zonder: de druk blijft gelijk, dus dat is geen argument tegen het dragen van een kunstgebit.
Als iemand zich minder vaak verslikt zonder gebit, dan denk ik vooral dat ie er nog niet aan gewend is (wat natuurlijk heel goed mogelijk is als je dat gebit net hebt).
Hij zal er langzaamaan aan moeten wennen, dan verslikt hij zich minder.