wat heb ik foutgedaan met mijn beugel?

Dus ik kreeg vrijdagmorgen mijn nieuwe beugel. Een blokjesbeugel op de bovenkant. Die dag at ik haast niks omdat alles pijn deed. Toen ik thuis kwam thee en s'avonds 2 kroketten en een bordje patat. En jawel toen ik mijn lip over mijn beugel bewoog na mijn patat zat er een blokje los.. Bij alles wat ik at probeerde ik te googlen of het mocht maar vond van een kroket en van patat niet dat het niet mocht. kan iemand zeggen of ik al iets verkeerd deed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo'n blokje hebben ze heel snel weer gerepareerd. Mij is het 4 keer overkomen. Volgens zit er niets hards in wat je gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms heb je gewoon pech of heeft de ortho niet goed geplakt.Geen probleem van maken, maandag meteen bellen en je bokje laten plakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms kan het zijn dat je het niet gewend bent zo'n beugel en als er dan iets gebeurd ben je helemaal overstuur terwijl de ortho het zo weer kan vast zetten

Antwoorden (5)

Niets gewoon pech!
Je mag gewoon patat eten met een blokjes beugel
Misschien plaatje niet goed geplakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je niks verkeerd hebt gedaan, maar misschien heeft de orthodontist het blokje niet goed vastgelijmd. Patat en een kroket zorgen eigenlijk niet direct voor het loskomen van een blokje, maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er net iets hards tussen zat of dat hij niet goed vastzat. Ik zou de orthodontist bellen voor een nieuwe afspraak om het blokje vast te maken, wacht hier niet te lang mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De friet en het krokante omhulsel van de kroket waren te hard, je moet het de eerste dagen vooral hebben van aardappelpuree, stamppotten, hele gare pasta, maaltijdsoep en bijvoorbeeld roerei. Zeker de eerste dagen niets dat hard of krokant is eten, dat ging er dus mis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het ook meerdere keren gehad. De eerste keer op de dag zelf en toen waren er gelijk 3 los. Dit kwam doordat mijn boventanden tijdens het eten veel kracht uitoefende of de blokjes eronder (ik heb nauwelijks een overbeet). Het was toen gewoon een kwestie van terug naar de orto, die heeft nieuwe op mijn tanden gezet en een speciaal elastiekje erom. Hier zat een zacht blokje op waardoor de kracht meer verdeeld werd.
Je moet de eerste dag gewoon een beetje voorzichtig zijn met eten. Daarna kun je alles gewoon weer eten, maar kijk wel uit met hele harde dingen. Patat ed zou je in het vervolg gewoon moeten kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de beugel pijn doet is heel erg normaal, die duurt meestal enkele dagen. En je hebt niets verkeerd gedaan. Het eten van een kroket of patat is niet erg, niet zo hard als een appel bijvoorbeeld.
Wat er waarschijnlijk is misgegaan is dat een plaatje niet helemaal goed geplakt is, dit komt vaker voor. Kwestie van zo snel mogelijk teruggaan naar de orthodontist. Jou is in ieder geval niets te verwijten.