Kunnen er in tandvullingen ook gaatjes ontstaan?

Zo niet, waarom niet in vullingen en wel in tanden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
16.8K

Het beste antwoord

Gaatjes in tanden en kiezen ontstaan door bacteriën. Die smullen mee van de suikers die jij eet. En indirect van de koolhydraten die jij eet, want die koolhydraten worden door je speeksel al gedeeltelijk omgezet in suikers (daarom smaakt suikervrij brood toch zoet als je het een tijdje in je mond houdt).

Die bacteriën eten de suikers, en produceren zuren als afvalstof. Die zuren tasten het tandglazuur aan; dat zorgt ervoor dat er gaatjes ontstaan.

Vullingen zijn gemaakt van materialen die niet gevoelig zijn voor die zuren. In vullingen zullen dus geen gaatjes ontstaan.

Toegevoegd na 4 minuten:

Wat dan weer wel kan gebeuren, is dat een vulling mechanisch beschadigd raakt. Bijvoorbeeld doordat er een steentje in je brood zit, en jij bij het kauwen dat steentje precies op je vulling krijgt. Op die manier kan een stukje vulling afbreken.

Op dezelfde manier, of door ouderdom, kan in een vulling een scheur ontstaan. Dan is de vulling gebarsten. Vaak merk je daar niets van, maar de vulling is wel kapot.

Heb je zo'n barst in een vulling, dan kunnen bacteriën "door de barst heen" naar de onderkant van je vulling kuieren. Daar tasten hun zuren het tandmateriaal aan dat onder de vulling zit. Er ontstaat dus een nieuw gaatje op een onzichtbare en onbereikbare plek onder je vulling.

Iets vergelijkbaars kan gebeuren als de vulling niet (meer) goed aansluit op de tand. Dan ontstaat er een spleet tussen de vulling en het tandmateriaal. Ook in zo'n spleet kunnen bacteriën ongestoord leven en hun zuren afscheiden.

Dat is de reden dat de tandarts regelmatig een röntgenfoto van je gebit maakt. Alleen op die manier is te zien of zulke "ondervullingse" gaatjes zijn ontstaan. Is dat het geval, dan moet de oude vulling worden verwijderd, het aangetaste tandmateriaal worden weggehaald, en een nieuwe vulling worden geplaatst.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan niet, omdat tandvullingen uit ander materiaal bestaan dan tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cariës (gaatjes) kan ook onder de vulling ontstaan.
Omdat er lucht tussen zit kunnen bacteriën tussen komen en wordt een nieuw gaatje.

Toegevoegd na 28 seconden:
Maar niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee , het kan er natuurlijk wel Afgaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan nu een direct antwoord:

Nee. Dat kan niet.
Omdat amalgaam en composiet niet vatbaar zijn voor de veroorzakers van cariës. Tand(en)(glazuur) uiteraard wel. Punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen wel onder de vulling ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dus in de tand. De vraag was waarom wel in tanden en niet in vullingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.