Ik moet binnenkort "happen"bij de tandarts voor een afdruk van mijn gebit. Het probleem is dat ik altijd snel moet kokhalzen. Wie weet een oplossing?

Ik vrees dat het niet gaat lukken omdat ik door het kokhalzen de materie niet in mijn mond kan houden. Normaal bij een gewone behandeling heb ik er al last van, maar dan kan de tandarts nog even stoppen. Bij het happen moet ik het minimaal 2 minuten in mijn mond kunnen houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
13.4K

Het beste antwoord

Het epiglottisgebied kan met een lidocainespray verdoofd worden, daardoor verdwijnt de braakreflex.
De KNO arts gebruikt deze spray bij een neus-endoscopie.
het hoeft dus helemaal geen drama te zijn.
De tegenwoordige bitjes worden minder gevuld en de uitgeperste stollende massa komt minder ver in de keel dan vroeger.
het valt dus erg mee.
probeer je paniek te onderdrukken en vraag gerust om de lidocainespray.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Bespreek dit vooraf met de tandarts. Hij of zij weet al van jouw grote gevoeligheid van de vorige behandelingen.

Ik vermoed dat het mogelijk is een verdoving te krijgen in de gevoelige gebieden. Je hebt dan wel een half uur tot drie kwartier een "rare" mond, maar je bent wel van je kokhalzen af.

De tandarts kan je vertellen welke mogelijkheden er eventueel nog meer zijn. Die is dit probleem beslist vaker tegengekomen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heel rustig blijven en je concentreren op ademhalen door je neus... dat helpt bij mij tenminsnte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit pas gedaan en je moet je gewoon niet concentreren op dat ding in je mond en aan iets anders denken.

Oefen anders, prop een handoek in je mond en probeer niet te kokhalzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een handdoek in je mond? Dat lukt mij alleen bij volle maan, even na 12 uur 's nachts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha :)) lol Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, niet helemaal. Gewoon totdat je mond vol zit. :p
Gewoon rustig blijven en door je neus blijven ademen, ik heb wel eens bij de ortho een meisje gezien dat helemaal ging kokhalzen en spugen en zich helemaal aan het aanstellen was, doe dat niet daarmee maak je het alleen maar erger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Het is op dat moment geen aanstellen, maar een paniekreactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jij was er op dat moment niet bij, ze was zich echt aan het aanstellen ze was helemaal aan het gillen en huilen en met haar hele lichaam een kokhalsbeweging aan het maken. Zelfs mijn moeder die de z-opleiding heeft gedaan en nu maatschappelijk werkster is zei dat ze zich aanstelde.
Ik heb het pas zelf ook moeten doen en ik was ook nogal nerveus van tevoren. Uiteindelijk viel het allemaal hartstikke mee, je moet door je neus blijven ademen en er niet op letten dat er iets in je mond zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook een tijdje geleden moeten happen. Wat ik dan altijd doe is mijn tong rustig liggen en niet langs die vieze rand gaan voelen want daar moest ik altijd van kokhalzen. Ik deed mijn tong onspannen en precies in het midden leggen en ik heb er later geen probleem meer mee gehad.
Veel succes!

Esmee261
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal schreven het al, door de neus ademen. Daar heb ik een aanvulling op, adem met je buik.
Klinkt misschien raar maar dan krijg je voldoende zuurstof. Als je heel oppervlakkig gaat ademen, en dat is een normale reactie als je iets ondergaat wat je liever niet wilt, dan is de co2 en zuurstof verhouding niet goed, word je paniekerig van en je kan je niet ontspannen. En juist het kokhalzen is een samenkramping van o.a. jouw middenrif.
Ontspan!
Dus let op je buikademhaling en het komt goed. Wedden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook dat ik moest kokhalzen, maar de 2e keer had ik het gezegd en toen ging ze me afleiden, dat hielp wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik ook last van. Ik moet al kokhalzen als ik mijn kiezen aan de achterkant poets, heel vervelend. Maar je zult zien dat het reuze meevalt. Heb al verscheidene keren moeten happen en natuurlijk was ik bang en gespannen maar alles ging goed. Jou gaat het ook lukken. als je maar gewoon blijft ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat spul zit niet los in je mond. Maar in een "bit". En daar loopt het niet uit.

Als je buikademhaling doet (leg je handen op je buik en stuur je ademhaling daarheen) dan concentreer je je daarop en dan is de tijd van het happen zo voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst rustig blijven en goed door je neus ruiken dat ondersteunt je ademhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook een paar keer moeten doen, het valt allemaal wel mee hoor! Wat tips:
- ga zitten en NiET liggen
- gewoon rustig door je neus ademen
- niet te zenuwachtig zijn, dat smakt het een stuk erger
- niet express op je ademhaling letten, daar wordt je ademhaling heel raar van
- aan je ortho vragen of je muziek mag luisteren tijdens de behandeling voor wat afleiding

Veel succes ermee!