Kan je in België je gebit laten herstellen onder narcose, en wordt dit dan helemaal terugbetaald?

Een vriend van me heeft een heel slecht gebit , grotendeels door zijn eigen schuld en vrij grote tandartsfobie.. Hij wil liefst onder verdoving alles laten vullen etc, en vraagt zich af if dit dan peperduur wordt, of vergoed wordt?
Hij zit hier al heel lang mee en durft hierdoor niet te lachen.
Er zijn trouwens enkele dringende zaken bij zoals een kies waar al heel lang een gaatje in is, waardoor zijn tandvlees opzwelt en zelfs zijn hele kaak al dik heeft gestaan.. Maar dit gaat telkens voorbij :)
Hij vermeld ook bijna nooit tandpijn te hebben, ondanks vele gaatjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
11.2K

Het beste antwoord

In België behandelt de tandarts, in overleg met de patient, enkel onder volledige narcose bij een zeer dringende, langdurige of ingrijpende behandeling, omdat er dan geen tijd is om je angst stap voor stap te overwinnen.

Voor een eventuele vergoeding kan je best even langs gaan bij je ziekenfonds of hospitalisatieverzekering en daar inlichtingen vragen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik weet niet waar je vriend woont, maar je kan ook terecht in een ziekenhuis waar 'narcodontie' wordt gedaan. (herstellen gebit onder narcose)
In dit ziekenhuis in Antwerpen kan je er meer informatie over vragen:

http://www.uza.be/UZA/Raadpleging/Tandheelkunde.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij woont toevallig regio antwerpen dus bedankt voor de link. misschien kan hij daar eens best langsgaan voor te horen hoe zo'n behandeling in zijn werk gaat.

Andere antwoorden (2)

Hij kan voor een degelijk antwoord op deze vraag best gewoon naar de tandarts gaan en zeggen dat hij veel angst heeft. Zo zal de tandarts enkel kijken en niets doen. Hij kan dan zeggen wat er allemaal moet gebeuren en je doorverwijzen. Natuurlijk is dit nooit kosteloos, maar heel duur zal t waarschijnlijk niet zijn.
Hij kan hier best niet te lang mee wachten, want hoe langer hij wacht hoe erger het nog zal worden.
Ik ken iemand die té lang heeft gewacht en ze loopt nu al meer dan 2 maanden zonder tanden rond omdat haar kaken nog steeds niet voldoende genezen zijn om een vals gebit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt geheel aan de verzekering die je hebt afgesloten, ik heb zelf ook een halve plastic voormondje... Pak je polisvoorwaarde er maar bij en bel ze desnoods... dan weet je gelijk wie / wat en wáár vergoed wordt. Als je er niet uitkomt, gewoon bellen, en EISEN dat ze de voorwaarden zwart op wit zetten en opsturen. Dit zijn ze namelijk wettelijk verplicht. ;)