Ontstoken tandvlees. Waar kan dit aan liggen?

Beste,

Ik heb sinds ongeveer Januari 2010 een slotjes beugel.
Ik poets goed, maar heb wel erg ontstoken tandvlees, waar ik dus totaal niet blij mee ben.
Ik heb het nagevraagd bij de orthodontist, hun zeiden dat het zou kunnen komen doordat ik door de mond vooral ademhaal en dat het minder zou worden als de beugel eruit is. Maar of het weg is kunnen ze niet garanderen. Wat denken jullie? Ik adem namelijk wel vaak door de mond. Ik vind het erg lastig om m’n mond dicht te houden. Het is gewoon een moeite. Ik heb best wel smalle lippen, absoluut geen zumba lippen of hoe je dat noemde..

Waar kan dit aan liggen?
Ik zelf geloof echt dat het aan mijn ademhaling ligt.
Maar ik wil absoluut graag dat het weggaat.

Ik kan niet heel m'n leven met zo'n ontstoken tandvlees gaan lopen :|.

Wat kan helpen?

Het lijkt me ook niet fijn om een hele operatie ervoor mee te maken..

Graag wat hulp.

Mvg,
Ruben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Antwoorden (9)

Is het ook mogelijk om met die beugel te stokeren? zo ja dan zou dat een goede oplossing zijn. Er is ook een tandpasta op de markt die er voor zorgt dat je mond wat vochtiger blijft misschien ook een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt een kwestie van goed schoonhouden.

Poets twee keer per dag heel uitgebreid je tanden. Liefst met een electrische borstel.
Spoel daarna je mond met een oplossing van lauw water waar je wat druppels tea-tree oil in doet. Het is heel bitter maar het werkt perfect tegen ontstekingen in de mond.

Waarom adem je door je mond? Is er iets met je neus waardoor je niet door je neus kunt ademen? Ga ermee naar de dokter, want het kan soms heel simpel verholpen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf ook een klein beetje gehad. Ze zeiden dat het slim was om naast het tandenpoetsen ook te spoelen met mondreiniging. Het ging toen vrij snel weg en sinds me beugel er uit is(2-3 jaar geleden) heb ik er geen last meer van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het blijft lastig, misschien ben je ook wel iets anders gaan poetsen! Zorg altijd dat je tandenbostel ongeveer 45 graden schuin op je tand/tandvlees staat en dan zachtjes masseren. Op zich is het bloeden wel goed, want dan bloeden de bacteriën eruit. Maar natuurlijk niet maanden lang. Er is ook een speciale mondspoeling en pasta voor mensen met beugels, misschien dat het helpt; Vitis orthodontic mouthwash! te verkrijgen bij de apotheek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar hebben bacteriën vrij spel sinds je de beugel hebt. Wat voor mij een wondermiddel bij ontstoken tandvlees is,
is spoelen met Bocasan.
Werkt voortreffelijk en (bij mij) binnen een dag.
Zonder recept bij de drogist verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de beugel is het belangrijk om minimaal 2 keer per dag (beter is nog na elke maaltijd) goed je tanden te poetsen. Daarnaast is het aan te raden om elke dag te flossen en/of mondwater te gebruiken. Ook zou je tandpasta kunnen gebruiken die speciaal gemaakt is om ontstoken tandvlees te verzachten en/of te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik poets elke dag 3 à 4x. Als ik thuis ben 4x, als ik op school ben 3x. Wat is eigenlijk flossen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flossen kun je doen door met flosdraad (te koop bij elke drogist) de plekjes tussen de tanden schoon te maken. Vaak staat de precieze gebruiksaanwijzing wel op het pakje flosdraad in de winkel.
Gewoon spoelen met warm water en zout na elke maaltijd helpt heel goed en het ontsmet
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik studeer tandheelkunde en kan je als aankomende tandarts zeggen dat het primair aan tandplak. De bacterien in de tandplak zorgen voor ontstekingsreacties, vanwege bijvoorbeeld hun producten/afvalstoffen of van de bacterie zelf. De mate in hoe erg het is kan bijvoorbeeld te maken hebben hoe sterk je weerstand is... Of.. Hoe je mondhygiene is. Het hangt dus van heel veel factoren af. Ik weet je leeftijd niet, maar aangezien je een beugel draagt is de kans grootdat je (relatief) jong bent. Dat je tanden moeilijk schoon te krijgen zijn is in ieder geval logischerwijs waar, hierdoor is de "plakaccumulatie" hoog. De bacteriele aanval dus ook, dit lijkt me dus t meest plausibele antwoord. Als je dus eigenlijk last van je gingiva heb, zou je het probleem moeten voorleggen aan een professional wat de oorzaken zijn (en oplossingen:) )
Ohja een droge mond zorgt zeker ervoor dat plak zich eerder vestigd, daarkomt bij dat speeksel ook vaak een deel weg "spoelt". Suc6 en beterschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stokeren en poetsen met Parodontax. smaak is op t begin niet echt lekker maar daar moet je even aan wennen!