hoe lang moet je spalkjes houden??

ik heb nu al ongeveer een maand onder een spalk-je zitten boven mogen me slotjes er bijna uit en maar eerst zetten ze daar ook een spalkje hoe lang duurt dit ongeveer voordat het er weeer uit mag??
de ortho zei als het goed zit mag het voor altijd blijven zitten mag het er dan wel weer uit?
bedanankt alvast voor jullie antwoord ;-)
groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Kimath
13 jaar geleden
zo'n ding heb ik ook, zit er nog steeds.

Antwoorden (3)

Normaal gesproken blijft die inderdaad voor 'altijd' zitten.. Mijn spalkje is een keer los gegaan, toen ging ik terug naar de tandarts en zei dat als het ding geen werking meer had, het er ook best helemaal uit mocht van mijn part. De tandarts adviseerde toen om het gewoon te laten zitten; je hebt er geen last van en bij verwijdering kunnen je tanden weer scheef gaan groeien. Zonde van al die jaren met een beugel rondlopen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso zit het ongeveer een paar jaar, maar het is niet noodzakelijk dat hij er daarna uitgehaald word. Als hij er na een maand uitvalt, moet je zeker terug naar de ortho. Maar als hij er na 10 jaar uitvalt, mag het er wel uitblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe blijft het spalkje altijd zitten. Het is niet zichtbaar, en als het goed is stoort het je niet. Ik heb al 10 jaar een spalkje, en het stoort niet.
Mocht je er wel last van hebben kun je dat natuurlijk overleggen met je orthodontist, die kan hem (na minimaal 1 jaar) verwijderen, maar laten zitten is beter. Als alles aan elkaar zijn gefixeerd blijft het mooier zitten, ook als je eventueel een keer een klapper maakt of krijgt.