is het normaal als een doorkomende verstandskies een beetje pijn doet als je je tanden bv op elkaar zet

Ik heb sinds gisteren pijn achter in mijn mond
en nu heb ik het idee dat mijn laatste verstandskies doorkomt
is het normaal dat dat pijn doet net zoals het ook bij kleine kinderen pijn kan doen als de 1e tandjes doorkomen
Ik heb dadelijk toevallig een afspraak bij de tandarts (halfjaarlijkse controle) en dat komt mij (gezien de pijn) nu heel onhandig uit :( mijn moeder zei dat het normaal is dat het pijn kan doen
alleen nu ben ik heel bang dat hij eruit moet (ik ben heel bang voor dat soort ingrepen)

Toegevoegd na 1 dag:
mijn tandarts heeft een foto gemaakt
en mijn verstandskies is inderdaad door aan het komen
ze zei dat het inderdaad een tijdje nog gevoelig kan zijn maar ze gaf het het voordeel van de twijfel aangezien hij niet raar verkeerd aan het uitgroeien was
Kortom hij mag sowieso voor nu blijven zitten :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed om te horen. Wordt t toch nog een pijnloze kerst!

Het beste antwoord

Bij mij deed het doorkomen van mijn verstandskiezen ontzettend veel pijn. Dat verschilt per persoon en hoe makkelijk/moeilijk ze hun weg naar boven vinden.
Mijn onderste stonden met het kauwvlak naar de wang toe, dus die moesten eruit. De bovenste stonden wel normaal, maar verhinderden dat ik mijn kaken normaal op0 elkaar kon doen.
Het zijn vervelende dingen die verstandskiezen, bij veel mensen moeten ze eruit. Ga juist wel naar controle, wellicht kan de tandarts al zien of ze goed doorkomen of eruit moeten. Indien ze eruit moeten, kan je dat beter zo snel mogelijk achter de rug hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Hij moet tenslotte door het tandvlees heen, en dat kan best een tijdje behoorlijk gevoelig zijn.

Ik heb al mijn verstandskiezen nog en ze zijn allemaal door, maar zo heel af en toe groeien ze een stukje verder (dat mag hoor, ik kan er nog een hele vinger áchter leggen). En dat is een dag of twee, drie best gevoelig. En niet alleen met poetsen. Daarna merk ik er weer niks van.

je verstandskiezen hoeven er overigens pas uit als je er last van hebt of er beslist geen ruimte voor hebt in de kaak. En ja, dat kun je toch het beste aan de tandarts ter beoordeling laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doorkomen van een verstandskies kan pijnlijk zijn.
Soms ligt de verstandskies zo (bijv scheef) dat hij er inderdaad uit moet, omdat hijnaders andere kiezen verdrukt.

Gezien de pijn die toe kan nemen komt het eigenlijk goed uit dat je nu een controle hebt. Dan weet je meteen of hij er inderdaad uit moet. Voor t zelfde geld hoeft dat niet.

Maar vanuit de angst voor dit soort ingrepen snap ik je reactie.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verstandskies die doorkomt geeft ook iritatie en daardoor zwelling van het tandvlees. Daarom voel je dit ook als je de tanden op elkaar zet. Een verstandskies wordt er onderandere uitgehaald als de kies door het slijmvlies komt. De open verbinding is een rede om de kies te verwijderen ivm risico van ontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar als ze net door zijn word er meestal eerst gekeken of ze verder doorbreken dus voorlopig worden ze er waarschijnlijk niet uit gehaald. Als je heel bang bent voor zulke ingrepen kaak je het ook door een specialist laten doen die gespecialiseerd is in angstpatienten. Maar dat is voor latere zorg. Hoe was het bij de tandarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is normaal. De verstandskies moet een route afleggen en dat is het doorbreken in jouw tandvlees. Een vervelende pijn. Eventueel kun je een paracetamol innemen als je je er koortsig of naar onder voelt. Zodra er een puntje door is, zal de druk wel afnemen .