Naast de zure voedingsmiddelen, kan te hard poetsen ook zorgen voor slijtage. En je kiezen slijten domweg ook van eten op zich, of van bijvoorbeeld langs elkaar schuren (ik had vroeger twee ‘vampier’hoektanden, die zijn in de loop der jaren veel minder opvallend geworden omdat de punten zijn afgesleten doordat ze tegen m’n ondertanden aankomen, kan kennelijk weinig kwaad).

Tips: poets niet te hard, een elektrische borstel is wat dat betreft het ‘veiligst’. En poets zeker niet direct na het eten en/of drinken van zure dingen, want dan is het glazuur kwetsbaarder. Als je toch vrij snel wilt poetsen, spoel dan eerst je mond goed met water.

En als je je zorgen maakt: vraag advies aan je tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zuur, dat tast je glazuur aan. Sinaasappels, cola, melk. Allemaal zure producten. Je glazuur wordt hierdoor zachter en je tanden zullen eerder slijten. Nooit na het drinken van zure producten je tanden poetsen. Dan poets je je glazuur ook kapot. In tandpasta zit een heel fijn schuurmiddel dat je glazuur dan wegpoetst.

Ook kan het zo zijn dat je met je vork over je tanden heen schuurt, dat beschadigd je tanden ook.

Suiker speelt geen rol bij tanderosie.

Toegevoegd na 56 seconden:
Melk is niet zuur, het melkzuur dat achterblijft in je mond wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder meer door tanden knarsen en de kaken aanspannen(vooral 's nachts).
Daarvoor kan de tandarts een bescherming leveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door diverse dingen. Niet alleen voeding maar ook klemmen knarsen en ouderdom als je ouder wordt word het glazuur dunner. Kijk maar eens op tandartsplein.nl daar vind je heel veel info