Waarom kan je lichaam niet tegen een hoge bloedsuikerspiegel?

De hersenen gebruiken alleen maar glucose. Waarom vindt het lichaam dan een goede voorraad in het bloed niet leuk?

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Vooral een hoge bloedsuikerspiegel kan na een lange tijd zorgen voor veel problemen in het lichaam. Wanneer je langdurig een te hoge bloedsuikerspiegel hebt dan kan dit de bloedvaten beschadigen. Daarom is het belangrijk om te proberen om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.
een jaar geleden
HoeDan123
een jaar geleden
Jaa je bloedvaten 'kristaliseren' als het ware waardoor ze hun elasticiteit verliezen, En zo dus makkelijker wonden in de wand kunnen oplopen die weer leiden tot aderverkalking
Suiker in je bloed is chemisch reactief, en in te hoge concentraties reageert glucose met eiwitten waarbij allerlei schadelijke stoffen ontstaan.
Maar tot op zekere hoogte is dat bijzaak. Er zijn twee soorten diabetes, en bij allebei is teveel glucose in het bloed een gevolg van eerdere problemen. Die problemen veroorzaken ook schade.
Los daarvan, het is een bekend misverstand dat hersenen glucose nodig hebben. Hersenen kunnen geen vetzuren verbranden, maar wel zogenaamde ketonen. Je lever kan ketonen maken van vet.
een jaar geleden
HoeDan123
een jaar geleden
Weet je toevallig ook welke stoffen ontstaan wanneer glucose reageert met een bepaald eiwit? Want eiwitten komen wel in alle soorten en maten op basis van hun aminozuurstructuur. Ketonen zijn misschien ook bruikbaar voor het brein, Maar niet het meest praktisch aangezien ze een zuur zijn en daardoor de PH waarde van het bloed weer verlagen.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt 'welke stoffen ontstaan wanneer glucose reageert met een bepaald eiwit': Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product (er is ook een Nederlandse wiki-pagina maar de Engelse geeft meer info). Mbt 'ketonen zijn niet praktisch': er zijn goede redenen om te denken dat hersenen het juist beter doen op ketonen dan op glucose. Zo werkt een ketogeen dieet tegen sommige soorten epilepsie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Dat ketonen zuur zouden zijn is in de praktijk geen probleem. Hoe dan ook, het echte pijnpunt is dat hoge bloedsuikerspiegels een gevolg van andere problemen, en die andere problemen veroorzaken ook schade en klachten.