Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er tarwe in producten waar 'haver' tussen de ingrediënten staat?

Ik ben intolerant aan tarwe en moet dit volgens mijn diëtiste volledig vermijden. Je hebt haver dat bewerkt is en waar tarwe in zit en je hebt haver waar dit niet in zit. Nu vroeg ik mij het volgende af: ik heb iets gekocht waar bij de ingrediënten 'haver' vermeld staat, is dit dan sowieso onbewerkte haver zonder tarwe? Alvast bedankt.

3 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja. De gluten uit haver komen voor 55% overeen met tarwe-gluten. Havergluten staan voor de meeste coeliaken ver genoeg van tarwegluten af. Maar ongeveer 5% van de coeliakiepatiënten reageert wel (licht) op haver. Daarom zal haver nooit 100% het predicaat ‘glutenvrij’ krijgen.
Ook in onbewerkte haver zitten nog tarwegluten.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
FVH
3 jaar geleden
Maar het is dus wel degelijk onbewerkte haver dan? Want de diëtiste zei dat ik onbewerkte haver wel mag eten. En alvast bedankt voor je antwoord! :)
SimonV
3 jaar geleden
Als er haver op de verpakking is de haver doorgaans bewerkt. Als de diëtiste alleen onbewerkte haver adviseert, kun je dus beter geen voedsel eten waarbij haver vermeld staat.
Zoals gezegd, maar ongeveer 5% van de coeliakiepatiënten reageert (licht) op haver. Je zou bij de diëtiste kunnen navragen waarom je hier toe behoort.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding