Wat moet ik eten voor eiwitten na een kaakoperatie?

Ik sport erg veel en heb zo'n 120 eiwitten per dag miminaal nodig om geen spieren te verliezen. Ik heb een redelijk gespierd lichaam opgebouwd met keihard werken voor 1.5 jaar lang en ook erg goed op mijn voeding gelet.

Nu heb ik over 1 maand een kaakoperatie en ik mag dan 2 weken lang niet kauwen. Wat moet ik in godsnaam eten om eiwitten binnen te krijgen. Ik ben lactose intolerant dus melk en kwark zijn eigenlijk geen opties. Soep geeft in die zin te weinig eiwitten tenzij ik de hele dag door heel erg veel soep eet.

De meeste eiwitbronnen zitten in kwark, kip, vis, vlees en dit is dus allemaal geen optie. Ik ben bang dat het combineren van maaltijden in de blender enorm smerig is.

Iemand opties of handige tips?

Ps: mocht het echt niet kunnen zonder kwark of melk ga ik wel gewoon dit soort dingen eten en de consequenties aanvaarden want die zijn sowieso minder erg dan spieren of gewicht verliezen

een jaar geleden
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Je kunt ook eiwittabletten slikken. Die zijn o.a. te koop bij het Kruidvat.
Antoni
een jaar geleden
@steid, dit lijkt mij iets wat je best met je arts of behandelaars kan bespreken. Zij hebben deze vraag misschien eerder gehad van een patiënt en kunnen best adviezen geven.

Antwoorden (3)

In jouw geval zou ik voor een goede kwaliteit Vegan eiwitpoeder gaan. Deze is lactosevrij.
Shakes kun je makkelijk drinken.
Ik hoor veel goede dingen over de vegan protein van Upfront, https://upfront.nl/products/vegan-proteinepoeder

Er bestaat trouwens ook lactosevrije melk, kwark, en yoghurt, Melkunie Protein bijvoorbeeld.
een jaar geleden
Hoi, om je goed voor te bereiden op een operatie zou je ook kunnen kiezen voor shakes vóor en ná je operatie. Ik heb dit laatst op LinkedIn voorbij zien komen, R-Support, speciaal gemaakt rondom operaties.
https://r-supportforyou.com/product/r-support-combinatie/
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Wat is dat gigantisch duur. Kan niet zien hoeveel porties er in 1 verpakking zitten.
JandeP
een jaar geleden
Ja het is idd niet goedkoop. Je kunt beide kopen (prepare en after surgery) voor 110 euro of voor 55 euro alleen de voorbereiding (https://r-supportforyou.com/product/daily-r-support/) of alleen voor na de operatie ( https://r-supportforyou.com/product/after-surgery-herstel-operatie/).
Beide shakes zijn 14 porties , dus 14 dagen voorbereiding of 14 dagen daarna. Per dag is het dan 4 euro per dag ongeveer.
- Smeerbare leverworst.
- Edelgistvlokken. Die kan je overal doorheen doen.
- Kabeljauwlever. Is erg zacht en zou misschien kunnen. Niet om dagelijks te eten.
- (Wei-) eiwitpoeder. Bij voorkeur zonder kunstmatige zoetstoffen. Ben zelf overgevoelig
voor lactose maar wei-eiwit gaat wel.
- Collageenpoeder
Misschien dat roerei na verloop van dagen wel lukt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden