Bestaat er zoiets als (witte/zwarte) peper vergiftiging?

Ik merk namelijk, (-ik ben verzot op pepers (zwart/wit/habanero/mad.jeanette)) dat als ik (en dit heb ik alleen met witte en zwarte peper, poeder) een potje heb gekocht, daar doe ik meestal een week mee, dat bij (zeer) overmatig gebruik hiervan ik een suf en gammel (lijkt wel op wagenziekte) gevoel krijg, en voornamelijk in mijn voorhoofd. dit duurt meestal tot maar een paar dagen nadat ik witte of zwarte peper (overmatig) gegeten heb in gerechten. ook heb ik hierbij vaak een slaperig gevoel of tintelingen rondom mijn voorhoofd. bij habanero en madame jeanette pepers ,waarvan ik maar een hele peper per bord in eten verwerk heb ik dit niet. weet iemand wat dit is ? want het komt alleen voor wanneer ik duidelijk witte of zwarte peper (in poedervorm) (en zonder mate) eet in gerechten.

Ritsuka
3 jaar geleden
Probeer eens andere smaakmakers als peper
SingingCoyote13
3 jaar geleden
oei ik wist niet dat er alkaloiden in zaten, denk dat ik dan maar om de week peper(s) koop en gebruik ipv elke dag

Antwoorden (1)

Peper is een specerij met een zeer scherpe smaak. De scherpe smaak van zwarte peperkorrels ontstaat door het bestanddeel PIPERINE.
Spaanse peper, die ook rood is, is afkomstig van een geheel andere plantensoort. Ook de scherpe smaak komt van een andere stof, namelijk CAPSAÏCINE.
PIPERINE is een alkaloïde. Alkaloïden hebben vaak een sterke fysiologische of farmacologische werking op het dierlijke en menselijke lichaam, vooral omdat ze primair op het centraal zenuwstelsel inwerken. Veel alkaloïden hebben neuro actieve en psychoactieve eigenschappen.
Ook CAPSAÏSINE is een alkaloïde en de werking is dus vergelijkbaar met die van PIPERINE..
Normaal gesproken zijn de doseringen van dit soort stoffen erg laag en dus niet belastend voor lichaam en geest. Wat jij doet is echter HEEL extreem en lijkt bijna op de effecten die je krijgt na drugsgebruik.
De bijwerkingen (DIE JE MAG ZIEN ALS EEN VERGIFTIGING) die jij voelt zijn echt veroorzaakt door de alkaloïden en jij doet er verstandig aan om andere sterke smaakmakers te gebruiken in plaatst van pepers.