Hoe kom ik afspraken met mezelf na (eet gewoontes)?

Ik probeer al meerdere jaren om af te vallen. Telkens op verschillende manieren. Op dit moment heb ik als doel om 1600 kcal per dag te eten. En elke dag weer opnieuw zit ik met een schuld gevoel dat ik er net of ruim overheen ben gegaan. Waardoor ik ook minder vertrouwen in mezelf krijg. Want ja hoe graag ik het nu ook wil, morgen zou die vreet bui toch wel weer overheersen en dan zal t me weer niet lukken. Ondanks die gedachten probeer ik het wel elke keer weer. Hebben jullie tips voor mij waardoor ik me aan mijn eet schema kan houden?

1.9K
Pieterke
een jaar geleden
Je kunt beter in samenwerking met een diëtist(e) een eetplan opstellen. Die weet precies wat voor stoffen je nodig hebt, welk voedsel een verzadigd gevoel geeft enz. enz. Bovendien kan zij/hij je helpen dit eetpatroon vol te houden en je hebt gelijk een stok achter de deur voor als je op controle moet.
Amadea
een jaar geleden
Een volwassen vrouw heeft gemiddeld 2.000 kcal per dag nodig, een volwassen man 2.500. Dus je begint al verkeerd met een te laag aantal. Logisch dat je dan last krijgt van een vreetbui!
Ritsuka
een jaar geleden
Hoe heb je die 1600 kcal bepaald? dat is voor de meeste mensen te weinig eten.
Dan gaat je lichaam protesteren en krijg je eetbuien.
TurfGraver
een jaar geleden
Eet voldoende maar eet wat anders. ;)
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Is geen antwoord op te geven want is foute aanname. Je lichaam telt geen calorieën maar wil zich verzadigd voelen. Dan geeft ie je een seintje om meer te eten. Als je te weinig eet gaat je lichaam in de spaarstand en gaat het eerder spierweefsel dan vetweefsel afbreken en je komt voedingsstoffen tekort.
Beter om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon en gezonde darmflora. De insulinegevoeligheid verbeteren of wel van suikerverbrander overstappen naar een vetverbrander. Zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, de juiste vetten en voldoende vezels. Vergeet vooral niet de oplosbare vezels. Den voel je je verzadigd als je genoeg gegeten hebt. Verder voedingssupplementen voor insulinegevoeligheid.
https://www.perfecthealth.nl/nieuws/suikerverbrander-naar-vetverbrander/#:~:text=Het%20lichaam%20van%20een%20suikerverbrander,energie%20op%20de%20korte%20termijn.
https://echtgezondafvallen.nl/calorieen-tellen/
Thecis
een jaar geleden
Wat een grappige reacties hier. Afvallen is een zeer complex iets. Er zijn zoveel variabelen waardoor op elke reactie wel iets is aan te merken. Bij dit soort gevallen wordt eigenlijk vaak een multidisciplinair team aangeraden. Juist om terugval te voorkomen. Een diëtiste is een zeer goed idee. Die stok achter de deur werkt voor veel mensen niet omdat de impuls om te eten groter is. Die stok achter de deur wordt vaak een schuldgevoel. En de kans is dat de diëtiste bijv de psychologische component over slaat (zie je regelmatig gebeuren). Om af te vallen moet je minder calorieen nemen dan gemiddeld. Dus met 1600 kcal hoef je niet verkeerd te beginnen. Hoeft ook niet samen te gaan daardoor met vreetbuien (vaak wel, dat klopt). En overstappen op een ketondieet is goed, maar jij en je omgeving moeten wel er tegen kunnen dat je op een gegeven moment naar aceton gaan stinken (lijmgeur). Bovendien moet je een ketondieet zeer goed monitoren...
Thecis
een jaar geleden
Het is een lastig traject. Je zou een dietist kunnen zoeken die ook een samenwerking heeft met een psychologiepraktijk.
Laat ook andere zaken onderzoeken zoals vitaminetekorten, een schildklierprobleem, een slaaptekort of langdurige stress. Eerst lichamelijke oorzaken en psychologische oorzaken aanpakken.
Afvallen is vaak een leefstijlaanpassing. En die zijn o.h.a. het meest moeilijk. Succes.

Antwoorden (1)

A: vandaag een foutje wil niet zeggen dat je morgen weer de fout ingaat. Dus morgen begin je gewoon opnieuw.
Verder een goed plan maken, of laten maken. Zo voor de vuist 1600 cal, zegt niets over de voedingswaarde van die calorieën.
Weegschaal voor een paar maanden bij iemand anders stallen, zodat je niet iedere dag jezelf gaat wegen. Per dag zie je echt geen verschil, en dat frustreert heel erg
een jaar geleden