Mijn vriendin eet heel weinig, hoe kan ik haar helpen?

Mijn vriendin eet heel weinig, zo'n 400 calorieën per dag maximaal. Wel wandelt ze 2 uur per dag minimaal. Ze gaat (weet niet zeker of ze nu nog steeds gaat) wel naar een diëtiste, maar dat was/is voor afvallen. Ze is in een halfjaar van cup E75 naar A75 gegaan en is nu 53 klio. Ze is dan wel 1.55 m maar ze wil nog steeds afvallen. Ze eet geen vlees, nauwelijks zuivel, geen vezels en veel groente. Haar avond eten bestaat uit paprika en nog ene andere groente. Ontbijt is 30 gram musli en 200 ml amandelmelk en lunch is 50 gram havermoud pap. Geen tussendoortje, hooguit een appel. Ze zei zelf al dat ze denkt dat ze een koolhydraten fobie heeft, maar ze mist niet alleen koolhydraten.
Als ze een diëtiste ziet, dan zal die haar toch nooit zo weinig laten eten? Ik maak me heel veel zorgen om haar, zeker omdat ze heel snel nogal doordraait met dit soort dingen. Kan iemand me adviseren wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U weet tot op de gram wat uw vriendin elke dag eet, maar niet of zij nog een diëtiste bezoekt?
Ritsuka
5 jaar geleden
Hoe weet jij zo precies wat ze allemaal eet? Klinkt alsof je het over jezelf hebt.
Erna55
5 jaar geleden
Juist Ritsuka, vraagsteller weet zelfs de maat bh....
Wat ik ook niet begrijp is het volgende van Question123 : " ... zeker omdat ze heel snel nogal doordraait met dit soort dingen ."
Welke soort dingen ? Bedoel je problematisch eten ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geen zuivel en geen vlees, veel groenten klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd. Ook haar gewicht is met 53 kg voor 1.55 niet te laag. Als haar gewicht onder de 50 keldert Wordt het wel aan de lage kant. Het vermijden van koolhydraten is niet handig bij een (bijna) veganistisch eetpatroon. Houd er rekening mee dat een veganistisch eetpatroon altijd voor een lager gewicht zorgt, maar niet ongezond is mits je inderdaad wel een juiste hoeveelheid calorieen binnen krijgt, evenals de nodige voedingsstoffen en een Vit B supplement.
Je betrokkenheid is goed bedoeld, maar werkt wel averechts. Al waar je je aandacht op richt groeit, wordt groter... evenals deze zorg voor jezelf over haar. Ze zal soms ook maar wat verzinnen om van je vragen af te zijn. Het is vervelend als iedereen de nadruk legt op jou in de zin van zorgen. Dan ontstaat er een soort no-cebo effect (als iedereen het zegt zal het zorgelijk zijn) en zal zij zich een ook een zorggeval voelen. Van druk/stress val je ook af!

Antwoorden (2)

Deel duidelijk uw eigen bezorgdheden mee, en gebruik hierbij enkel 'ik-boodschappen'. Met andere woorden, bespreek uw bezorgdheid als UW probleem. Natuurlijk, het staat buiten kijf dat u hoopt dat uw bezorgdheid ook de bezorgdheid wordt van uw vriendin. Verduidelijk de redenen waarom u zich bezorgd maakt.
Bedenk wel wanneer je iemand wilt helpen: je komt als het ware aan iemand zijn verslaving. Het kan dus best zijn dat je dit niet in dank wordt afgenomen en je boze, afhoudende reacties krijgt. Ren hiervoor niet weg, laat de persoon weten dat je er voor haar bent.
Toegevoegd op 02 juni 2018 08:26: bron, tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ de website prouds2bme publiceert ook een overzicht van de zorginstanties in Nederland en België voor eetstoornissen en de gerelateerde problematiek. Reageren met dwang helpt niet bij mensen met een fobie of eetneurose Zij zullen verzet plegen en trucs verzinnen, zodat de strijd rond eten en gewicht gaat escaleren.
aldus: Prof. Dr. Walter Vandereyken, hoogleraar psychiatrie aan de Katholieke Universiteit te Leuven en psychiater in de particuliere praktijk in Tienen.
zie ook: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/eetstoornissen/informatie/diagnose%2C_onderzoek_en_prognose
Eerst zal hier vastgesteld moeten worden wat er gaande is en of het een verslaving (anorexia) of fobie is.

Iemand met een fobie en / of verslaving kan men enkel helpen door dwang, het persoon dwingen zich te laten behandelen, mogelijk dat u uw relatie er voor op het spel moet zetten om het persoon wakker te schudden.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alleen helpen onder dwang?! Sorry, maar volgens mij is dit een zeer conservatief advies dat indruist tegen de autonomie van de mens. Ik vind het erg kort door de bocht eerlijk gezegd.