Wat voor soort voeding kan je gebruiken om afte weg te laten gaan?

een jaar geleden
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Aften in je mond?
Pieterke
een jaar geleden
Je kunt met Superol spoelen om ze weg te laten gaan. Je koopt dit bij de drogist. Het is een heel oud middel, het smaakt smerig maar het helpt uitstekend. Je hebt het in poedervorm en als tabletten.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Het kan allerlei oorzaken hebben. Kan dus je voedingspatroon zijn maar ook andere factoren, zoals schuimmiddelen in tandpasta of roken. Misschien dat je ook bepaalde voedingsmiddelen juist moet laten staan.
https://oergezondemond.nl/wat-kun-je-doen-om-aften-de-mond-te-voorkomen/

Antwoorden (2)

Sommige onderzoeken tonen aan dat er een verband is tussen het ontstaan van aften en tekorten aan vitamine C, vitamine B12, foliumzuur en ijzer. Zorg voor gezond en gevarieerd eten en een goede weerstand. Dus vooral (blad)groente en (citrus)fruit.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Vaak steken ze de kop op bij een verminderde lichamelijke weerstand, een slechte mondhygiëne, bij overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen of stress. Ze kunnen ontstaan door bijten op de tong of de binnenkant van de wang of bij het eten van heet voedsel. Soms zijn aften het gevolg van een scherp randje aan tand of kies. Aften kunnen ook het gevolg zijn van een slecht passend kunstgebit. Een misverstand is dat aften ontstaan door een vitaminetekort.
tinus1969
een jaar geleden
En als aften komen door tekort aan vitamine B12 dan helpt groente eten niet.
TurfGraver
een jaar geleden
Ongewassen misschien een beetje :D
Gezond eten, niet roken en het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kunnen helpen om de duur van de aft te beperken.

De oorzaak van aften is nog niet duidelijk. Er is een aantal predisponerende factoren, zoals letsel van de mond, stoppen met roken, angst en stress, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen (bijvoorbeeld benzoëzuur) en hormonale veranderingen ten gevolge van de menstruele cyclus.

Mijn ervaring: vermijd smaakstoffen die bijvoorbeeld in snoep zitten. Deze irriteren (en vergroten) de aft. Ander tips:
• Eet geen pittig gekruid eten.
• Eet geen hard eten of eten met scherpe randjes, zoals toast.
• Drink geen zure dranken, zoals frisdranken en sinaasappelsap.

Spoelen met kamillethee (of gewoon water) kan de irritatie en pijn verminderen.
De aft afdekken met een gel (bij de drogist te koop) of Zendium tandpasta verhindert dat de aft geïrriteerd raakt (alleen zinvol als de aft bereikbaar is).
Zout: regelmatig de mond spoelen met in lauw water opgelost zout kan de genezing ook versnellen.

De volgende medicijnen raden artsen niet aan bij aften: mondspoeling of crème met chloorhexidine, hormonen of antibiotica. Er is geen bewijs dat deze medicijnen werken. Deze medicijnen kunnen wel bijwerkingen geven, bijvoorbeeld verkleuring van de tanden.
SimonV
een jaar geleden