Is veel suiker ook slecht bij goed gewicht?

Als ik opzoek wat zo slecht is aan suiker, wordt vaak gewichtstoename genoemd. Dit veroorzaak dan weer een keten aan andere problemen. Als je veel sport, waardoor het gewicht niet toeneemt en je dus geen vette pens krijgt, is veel suiker dan ook nog steeds zo slecht? Aandacht en energie zal minder zijn, maar kan je bijvoorbeeld ook nog steeds diabetes krijgen?

een jaar geleden
1.7K
Cryofiel
een jaar geleden
Er zijn aanwijzingen dat ofwel een overmaat aan suiker, ofwel te vaak een suikerpiek gevolgd door een insulinepiek, diabetes kunnen bevorderen. Details weet ik niet, dus ik laat het aan anderen over hierop in te gaan.

Verder is suiker natuurlijk gewoon energie, en die heb je domweg nodig. Pure suiker is echter enkel energie en verder niets. Geen mineralen, geen vezels, geen andere voedingsstoffen. Terwijl je die ook hard nodig hebt.

Daarom is het beter je energie te halen uit voeding die óók al die andere voedingsstoffen levert.
tinus1969
een jaar geleden
Dat is een redelijke samenvatting van de stand van zaken. Er zijn idd argumenten om te denken dat veel suiker hoe dan ook slecht is, maar dat is omstreden.
vraagBraak1
een jaar geleden
Dat is duidelijk. Dankjewel voor jullie antwoord!
Amadea
een jaar geleden
Ook als het niet slecht voor je gewicht is, dan is het hoe dan ook slecht voor je gebit.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kan het ontstaan van insulineresistentie bevorderen. Ook met een normaal of laag gewicht kan je dat krijgen en ook een te hoog vetpercentage. Ook bij een normaal gewicht kan je diabetes krijgen.
Voor de omzetting van koolhydraten zijn vitaminen en mineralen nodig. Bij het ontbreken daaraan in de suiker, worden deze onttrokken aan je lichaam. Ook bevordert het de groei van slechte microben in o.a. mond en darmen.
Cryofiel
een jaar geleden
Goede toevoeging, @Amadea, die was mij ontschoten!

Geef als eerste antwoord