Geldt het advies van het voedingscentrum voor bereide of onbereide hoeveelheden?

In het overzicht 'Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voedingsmiddelen per doelgroep' van het Voedingscentrum staan verschillende hoeveelheden beschreven, zoals 500 gram vlees per week. Ik vroeg mij af of dit betekent dat het vlees voor het koken of na het bereiden afgewogen moet worden. Het is namelijk zo dat 500 gram vlees na het koken niet hetzelfde gewicht meer heeft.

Referentie: https://mobiel.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Reader/Tabel%20ADH%20verschillende%20leeftijden%20-%20bijlage%203%20Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016.pdf

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Volgens het Voedingscentrum moet je altijd uitgaan van bereide hoeveelheden.
Zo moet je bijvoorbeeld uitgaan van 250 gram bereide groente. Voor 250 gram gekookte andijvie heb je 400 gram rauwe groente nodig.
Als je andijvie rauw door de stamppot mengt of een spinaziesalade maakt, heb je niet meer dan 250 gram nodig.
Toegevoegd op 04 juni 2020 10:51: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Echt heel erg bedankt, ook voor het spoedige antwoord! Ik vraag mij alleen nog af of er een bron is dat aantoont dat voor alle voedingsmiddelen, zoals vlees, uitgegaan moet worden van de bereide hoeveelheden. Gezien deze bron alleen over groente gaat. Weet jij hier misschien meer over?
SimonV
3 jaar geleden
Voor vlees geldt hetzelfde.
Volwassenen kunnen hun dagelijks benodigde bouwstoffen aan eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen halen uit zo’n 100 à 125 gram vlees(waren), vis, kip of eieren. Dat is het (bruto) gewicht in grammen van gare producten, dus bijvoorbeeld BEREID vlees en vleeswaren samen.
https://www.vlees.nl/vlees/voedingswaarde/volwassenen/