Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geldt het advies van het voedingscentrum voor bereide of onbereide hoeveelheden?

In het overzicht 'Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voedingsmiddelen per doelgroep' van het Voedingscentrum staan verschillende hoeveelheden beschreven, zoals 500 gram vlees per week. Ik vroeg mij af of dit betekent dat het vlees voor het koken of na het bereiden afgewogen moet worden. Het is namelijk zo dat 500 gram vlees na het koken niet hetzelfde gewicht meer heeft.

Referentie: https://mobiel.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Reader/Tabel%20ADH%20verschillende%20leeftijden%20-%20bijlage%203%20Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016.pdf

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens het Voedingscentrum moet je altijd uitgaan van bereide hoeveelheden.
Zo moet je bijvoorbeeld uitgaan van 250 gram bereide groente. Voor 250 gram gekookte andijvie heb je 400 gram rauwe groente nodig.
Als je andijvie rauw door de stamppot mengt of een spinaziesalade maakt, heb je niet meer dan 250 gram nodig.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 04 juni 2020 10:51: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Echt heel erg bedankt, ook voor het spoedige antwoord! Ik vraag mij alleen nog af of er een bron is dat aantoont dat voor alle voedingsmiddelen, zoals vlees, uitgegaan moet worden van de bereide hoeveelheden. Gezien deze bron alleen over groente gaat. Weet jij hier misschien meer over?
SimonV
3 jaar geleden
Voor vlees geldt hetzelfde.
Volwassenen kunnen hun dagelijks benodigde bouwstoffen aan eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen halen uit zo’n 100 à 125 gram vlees(waren), vis, kip of eieren. Dat is het (bruto) gewicht in grammen van gare producten, dus bijvoorbeeld BEREID vlees en vleeswaren samen.
https://www.vlees.nl/vlees/voedingswaarde/volwassenen/

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding