500 ml water per dag is dit voldoende?

Hallo, ik ben 16 jaar. Ik speel elke week 3 x 60 min korfbal. Ook sport ik nog 2 uur op school en 2 uur thuis. Ik drink 500 ml per dag en eet normale porties voedsel. Is dit voldoende voor een mens of is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Als je sport drink je dan evenveel op die dag als een andere dag? Ben je dan niet uitgedroogd aan het einde van zo'n dag?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee ik drink elke dag evenveel en voel me nooit uitgedroogd
Amadea
4 jaar geleden
Is dat werkelijk de totale hoeveelheid vocht die jij binnen krijgt? Of tel je bijvoorbeeld twee koppen thee en een glas melk niet mee en gaat het om alleen puur water?
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat is de kleur van je urine? Daar kun je aan zien of je genoeg drinkt

Antwoorden (1)

Dat is bijzonder weinig, lijkt mij onvoldoende, of het echt schadelijk is weet ik niet, een mens kan veel hebben, maar er lijkt me ook geen enkele obstructie om vanaf nu wat meer te gaan drinken. Zeker nadat je gesport hebt.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx
"
Het is nodig om wat je aan vocht verliest aan te vullen. Je houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken. Maar vocht zit ook in eten. Het lichaam herstelt de vochtbalans automatisch. Als je te veel vocht verliest, scheidt het bijvoorbeeld minder urine uit of je krijgt een dorstgevoel waardoor je meer gaat drinken. Wat aan vocht het lichaam verlaat moet wel weer aangevuld worden.
Bronnen van vocht
Je krijgt vocht binnen via:

drinken: bij voorkeur 1,5 tot 2 liter
eten: ongeveer 900 milliliter
oxidatiewater: er komt ongeveer 350 milliliter vocht vrij in het lichaam als eiwit, vetten en koolhydraten uit eten worden omgezet in energie. Dit vocht wordt oxidatiewater genoemd).
Verlies aan vocht
Je verliest vocht via:

urine: ongeveer 1.400 milliliter
ontlasting: ongeveer 100 milliliter
uitademing: ongeveer 500 milliliter
zweten: ongeveer 500 milliliter
"
==
Als je werkelijk zo weinig drinkt zou je weleens uitdrogingsverschijnselen kunnen krijgen.
===
Overigens maakt het niet zo veel uit of je water drinkt of wat anders zoals sap, melk, thee of koffie.
500ml water + 500 ml melk + 500ml sap is ook 1,5 liter vocht
Toegevoegd op 31 oktober 2019 00:24: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het probleem is dat ik wel meer water wil drinken maar nooit dorst krijg. Hierdoor vergeet ik als het ware te drinken
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien een idee om bij elke maaltijd wat te drinken.