Is een ei bakken zonder boter/olie of wat dan ook gezond?

Goedemorgen,

Is er iemand die weet of het gezond is om een eitje te bakken zonder boter/olie of wat dan ook? Wij hebben thuis een pan waar je echt alleen het ei in doet en dan kunt bakken. Ik wil wat gezonder aan doen. Het lijkt mij vrij logisch als dat wel gezond is, omdat het letterlijk alleen een ei is zonder iets toegevoegd. Toch wilde ik het even graag voor de zekerheid weten.

Groetjes,
Rosa :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
21.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ligt er totaal aan wat je verder op een dag eet. 1 iets is niet per se gezond of ongezond, het ligt aan alles wat je in totaal eet en drinkt, en wat je doet.
paulus811
4 jaar geleden
Bakken zonder vetstof kan niet, dus je krijgt vast wel een gestold ei maar kunt het niet 'gebakken' noemen.
Amadea
4 jaar geleden
Als het om gezond gaat zou ik zelf eerst het eigeel verwijderen en dan het eiwit laten stollen.

Antwoorden (1)

Hier zijn twee dingen die een rol spelen als het om gezondheid gaat.
1. Een anti-aanbakpan die absoluut niet aanbakt mag geen kwalijke stoffen afgeven zoals pannen met een teflonlaag (PFOA is vanaf 2015 verboden). Pannen met een keramische Thermolon laag zijn een nieuwe generatie even als geanodiseerd aluminium. Als een ei echter wel begint aan te bakken en je moet gaan schrapen beschadig je snel de anti-aanbak-eigenschap en MOET je naar boter of olie.
Omdat je geen vet gebruikt in een goede pan kan je het gezond noemen, omdat je in ieder geval geen gifstoffen uit de pan meekrijgt.
2. Als je sowieso erg vetarm kookt kan je ook vet te kort komen. In dat opzicht is het bakken zonder boter wel minder gezond te noemen. Een goede tussenweg zal je zelf moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankuwel, hier heb ik zeker wat aan! :)