Wat is het gezondste fruit?

Oftewel welk fruit bevat in verhouding de meeste vitaminen, vezels, voedingsstoffen e.d?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.ahealthylife.nl/20-gezondste-fruitsoorten-op-aarde/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of deze: https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-gezondste-fruit/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of deze https://www.puurenfit.nl/academie/kennisbank/gezond-eten/wat-het-gezondste-fruit/, kies maaruit, het is maar net hoe je 'gezondste' definieert
Cryofiel
6 jaar geleden
Variatie is gezonder dan welke enkele fruitsoort dan ook.
Cryofiel
6 jaar geleden
Bedenk ook dat een overdosis aan vitamines schadelijk kan zijn. Hetzelfde geldt voor mineralen. Daarnaast kan het eten van teveel van het ene, leiden tot een tekort aan het andere. Vandaar dat variatie zo enorm belangrijk is.

Antwoorden (2)

een kiwi dat bevat veel vitamine
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is heel moeilijk aan te geven welk fruit het gezondste is.....elke vrucht heeft haar eigen goede stofjes zoals vitaminen en mineralen.

Elke kleur heeft zo haar eigen waardevolle stoffen....groene vruchten zijn heel goed voor je bloedvaten. Onderzoekers van de universiteit in Oslo hebben ontdekt dat 2-3 kiwi's per dag een goed alternatief zijn voor bloedverdunners en het dichtslibben van aders tegen gaan. Eén groene appel zoals de Granny Smith, heeft bijv. dezelfde antioxidantwerking als 1500 mg vitamine C. Hier moet je maar liefst 25 sinaasappels voor eten.

Oranje fruit zoals nectarine, abrikozen en perzik, sinaasappels en mandarijnen bulken van het bèta- caroteen en dit is erg goed voor je ogen en voorkomt veroudering van het netvlies. Abrikozen hebben het meeste van deze natuurlijke oranje kleurstof 'bèta-caroteen'.

Rood fruit bevat veel Vit.C.Om precies te zijn: in 100 gram sinaasappel zit 49 mg en in 100 gram aardbeien 60 mg vitamine C. Vitamine C is belangrijk om de weerstand op peil te houden en voor de genezing van wonden. Minder bekend is dat vitamine C de huid stevig houdt. Frambozen zijn ongekend gezond, zo stellen onderzoekers van de Wageningen Universiteit. Er zit een stof in die verder eigenlijk alleen maar in geneeskrachtige kruiden voorkomt: ellagitannine. Aan deze stof worden kankerremmende effecten toegeschreven, al is dat alleen nog maar in het laboratorium aangetoond.

Paarse vruchten bevatten veel van een stof die in de hersenen terechtkomt en wel in het leervermogengebied en het geheugen. Bij dierproeven bleek dat zij, als ze bijv. veel bosbessen aten, zij slimmer werden én bleven bij het verouderen.
Pruimen bleken zelfs de sterkste antioxidantwerking te hebben van alle vruchten.

Gele vruchten bevatten veel kalium en dat is dan weer goed voor de bloeddruk.

Het is dus het gezondste om van alle kleuren iets te eten en niet van maar een kleur.

Toch is er een Amerikaanse fitness fanaat geweest die 30 vruchten heeft ondergebracht in een soort rangschikking gebaseerd op waardevolle voedingsstoffen per vrucht.
Bij hem scoorden de bramen als nr 1, met een voedingsscore van 64. De nummer 2 waren frambozen met score 61.en zo werden 30 soorten vergeleken.
https://www.isditwelgezond.nl/gezondste-fruit/