Wat is het gezondste fruit?

Oftewel welk fruit bevat in verhouding de meeste vitaminen, vezels, voedingsstoffen e.d?

Weet jij het antwoord?

/2500

een kiwi dat bevat veel vitamine

Volgens aHealthylife is dit de top 3 van gezondste fruitsoorten: 1. Grapefruit Grapefruit is een van de gezondste citrusvruchten. Naast dat het een goede bron van vitaminen en mineralen is staat het bekend als een vrucht die het afvallen kan ondersteunen en insulineresistentie kan verminderen. 2. Ananas De ananas is de superster onder de tropische vruchten. 237 ml ananas levert 131 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C en 76 procent van de aanbevolen hoeveelheid mangaan. 3. Avocado Avocado is anders dan andere fruitsoorten. Hoewel de meeste fruitsoorten rijk zijn aan koolhydraten, bevat de avocado weinig koolhydraten en bestaat het voornamelijk uit gezonde vetten. Fruit eten is goed voor de gezondheid. Er is nog te weinig bekend om de het eten van bepaalde fruitsoorten te stimuleren. Verschillende soorten fruit eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Fruit levert in verhouding tot het gewicht weinig calorieën. Fruit bevat veel water en voedingsvezels. Deze zorgen voor een vol gevoel. Het eten van fruit verzadigt meer dan het drinken van fruit. Vitamine C zit vooral in zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Vruchten in blik of glas bevatten meestal weinig vitamine C. Foliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Aardbeien en sinaasappel bevatten veel foliumzuur. Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in banaan, krenten en rozijnen. In appel zit niet zo veel kalium, maar omdat we deze vrucht veel eten, is het toch een belangrijke kaliumbron. Koolhydraten leveren energie. Fruit levert dit vooral in de vorm van suiker. Daarnaast bevatten sommige fruitsoorten wat zetmeel, zoals bananen. Ongeveer 10 tot 15% van het gewicht van fruit bestaat uit suiker. Er zijn uitzonderingen. Zo bevat citroen minder dan 1% suiker en de dadel meer dan 60%. Fruit is een goede bron van voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Fruit bevat een groot aantal bioactieve stoffen. In principe kan ons lichaam zonder deze stoffen, maar mogelijk spelen ze wel een rol bij de gezondheidseffecten van groente en fruit.

Bronnen:
https://www.ahealthylife.nl/20-gezondste-f...
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100