Wat is het gezondste fruit?

Oftewel welk fruit bevat in verhouding de meeste vitaminen, vezels, voedingsstoffen e.d?

Weet jij het antwoord?

/2500

een kiwi dat bevat veel vitamine

Volgens aHealthylife is dit de top 3 van gezondste fruitsoorten: 1. Grapefruit Grapefruit is een van de gezondste citrusvruchten. Naast dat het een goede bron van vitaminen en mineralen is staat het bekend als een vrucht die het afvallen kan ondersteunen en insulineresistentie kan verminderen. 2. Ananas De ananas is de superster onder de tropische vruchten. 237 ml ananas levert 131 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C en 76 procent van de aanbevolen hoeveelheid mangaan. 3. Avocado Avocado is anders dan andere fruitsoorten. Hoewel de meeste fruitsoorten rijk zijn aan koolhydraten, bevat de avocado weinig koolhydraten en bestaat het voornamelijk uit gezonde vetten. Fruit eten is goed voor de gezondheid. Er is nog te weinig bekend om de het eten van bepaalde fruitsoorten te stimuleren. Verschillende soorten fruit eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Fruit levert in verhouding tot het gewicht weinig calorieën. Fruit bevat veel water en voedingsvezels. Deze zorgen voor een vol gevoel. Het eten van fruit verzadigt meer dan het drinken van fruit. Vitamine C zit vooral in zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Vruchten in blik of glas bevatten meestal weinig vitamine C. Foliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Aardbeien en sinaasappel bevatten veel foliumzuur. Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in banaan, krenten en rozijnen. In appel zit niet zo veel kalium, maar omdat we deze vrucht veel eten, is het toch een belangrijke kaliumbron. Koolhydraten leveren energie. Fruit levert dit vooral in de vorm van suiker. Daarnaast bevatten sommige fruitsoorten wat zetmeel, zoals bananen. Ongeveer 10 tot 15% van het gewicht van fruit bestaat uit suiker. Er zijn uitzonderingen. Zo bevat citroen minder dan 1% suiker en de dadel meer dan 60%. Fruit is een goede bron van voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Fruit bevat een groot aantal bioactieve stoffen. In principe kan ons lichaam zonder deze stoffen, maar mogelijk spelen ze wel een rol bij de gezondheidseffecten van groente en fruit.

Bronnen:
https://www.ahealthylife.nl/20-gezondste-f...
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Het is heel moeilijk aan te geven welk fruit het gezondste is.....elke vrucht heeft haar eigen goede stofjes zoals vitaminen en mineralen. Elke kleur heeft zo haar eigen waardevolle stoffen....groene vruchten zijn heel goed voor je bloedvaten. Onderzoekers van de universiteit in Oslo hebben ontdekt dat 2-3 kiwi's per dag een goed alternatief zijn voor bloedverdunners en het dichtslibben van aders tegen gaan. Eén groene appel zoals de Granny Smith, heeft bijv. dezelfde antioxidantwerking als 1500 mg vitamine C. Hier moet je maar liefst 25 sinaasappels voor eten. Oranje fruit zoals nectarine, abrikozen en perzik, sinaasappels en mandarijnen bulken van het bèta- caroteen en dit is erg goed voor je ogen en voorkomt veroudering van het netvlies. Abrikozen hebben het meeste van deze natuurlijke oranje kleurstof 'bèta-caroteen'. Rood fruit bevat veel Vit.C.Om precies te zijn: in 100 gram sinaasappel zit 49 mg en in 100 gram aardbeien 60 mg vitamine C. Vitamine C is belangrijk om de weerstand op peil te houden en voor de genezing van wonden. Minder bekend is dat vitamine C de huid stevig houdt. Frambozen zijn ongekend gezond, zo stellen onderzoekers van de Wageningen Universiteit. Er zit een stof in die verder eigenlijk alleen maar in geneeskrachtige kruiden voorkomt: ellagitannine. Aan deze stof worden kankerremmende effecten toegeschreven, al is dat alleen nog maar in het laboratorium aangetoond. Paarse vruchten bevatten veel van een stof die in de hersenen terechtkomt en wel in het leervermogengebied en het geheugen. Bij dierproeven bleek dat zij, als ze bijv. veel bosbessen aten, zij slimmer werden én bleven bij het verouderen. Pruimen bleken zelfs de sterkste antioxidantwerking te hebben van alle vruchten. Gele vruchten bevatten veel kalium en dat is dan weer goed voor de bloeddruk. Het is dus het gezondste om van alle kleuren iets te eten en niet van maar een kleur. Toch is er een Amerikaanse fitness fanaat geweest die 30 vruchten heeft ondergebracht in een soort rangschikking gebaseerd op waardevolle voedingsstoffen per vrucht. Bij hem scoorden de bramen als nr 1, met een voedingsscore van 64. De nummer 2 waren frambozen met score 61.en zo werden 30 soorten vergeleken. https://www.isditwelgezond.nl/gezondste-fruit/

Bronnen:
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-f...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100