Hoe komt het dat mijn spiermassa zoveel omhoog is gegaan?

Ik ben sinds kort (2 maanden) veganist geworden. Ik heb mijn spiermassa laten meten voordat ik begon en nu, twee maanden later, is deze van 30 naar 34 gegaan. Weet iemand hoe dit komt? (ik heb niks anders gedaan kwa sport)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk afgevallen. Je bent vet verloren en daarom is de spiermassa in verhouding verhoogd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grote meetfout bij dit soort metingen kan het verschil ook al verklaren.

Het beste antwoord

De meeste van dergelijke apparaten meten niet de *massa* van je spieren, maar je percentage aan spieren. Een overdreven voorbeeld maakt het denk ik duidelijk. Stel dat je eerst 100 kg woog en 30% spieren had. Dat is dus 30 kg spiermassa. Als je dan 50 kg afvalt (ik zei al: het voorbeeld is overdreven) zonder spieren te verliezen, heb je nog steeds 30 kg spiermassa - maar dat is nu 60% van je totale gewicht.

Het lijkt dus of je dubbel zoveel spieren hebt, maar in wezen heb je gewoon "minder lichaam".

Voeg hieraan toe dat deze meetapparaten enorm onnauwkeurig zijn, en je weet dat een verschil van 30 naar 34 eigenlijk niets zegt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
supergoede uitleg onwijs bedankt!