Wie weet wat ik tegen ,mijn eetprobleem kan doen?

Hoi,

Ik voel me al een tijd rot.
Dat komt omdat ik mezelf dik vind.(is ook zo)
Ik schaam me er gigantisch erg voor. Het maak niet uit waar ik ben ik voel me de hele dag klote over. K'heb daar door ook weinig zelfvertrouwen gekregen. Mijn probleem is ik kan gewoon niet stoppen met eten kopen/pakken. Dan probeer ik gezond te eten enzo, kom ik thuis heb ik zo'n trek dat ik het niet kan laten om een zak chips/snacks of snoep te eten.
ben al paar x bij een soort diëtist geweest die de huisarts voor me aanwees.
Me ouders zeggen ook ja je bent dik, je moet minder eten. maar daar blijft het ook bij.

Nu is mijn vraag weet iemand wat mij nou kan helpen waardoor ik echt maar dan ook echt stop met (vr)eten. en weer gezond ga leven waar door ik me weer fit ga voelen.?

Groepjes mij...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
tinus1969
6 jaar geleden
Hoeveel weeg je bij welke lengte? wat is je BMI?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Probeer iets te eten wat lekker is, waar je vol van word en wat weinig calorieën bevat.
-Verder is bewegen belangrijk. Probeer bijvoorbeeld ipv met de bus met de fiets naar school/werk te gaan.
-Schaf geen chips etc aan en geef dit ook door aan je ouders. Laat hun eventueel de boodschappen doen. Een tip met boodschappen doen; maak voor het boodschappen doen een lijstje en houd je alleen aan dat lijstje!!! Concentreer je alleen op dat lijstje met sla, broccoli en komkommer (zijn voorbeelden) Ik geef toe het is makkelijker gezegd dan gedaan... ik heb het zelfde probleem, ik schaam me er ook wel voor maar ik probeer alles positief te zien en te denken. Mensen nemen je maar zoals je bent en als ze daar problemen mee hebben, hebben ze pech. Hoe simpel dat ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lengte: 1,90
Gewicht: 95
BMI: 26
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt dat je bij "een soort" diëtist bent geweest.
Dit heeft niet geholpen omdat je impulsief toch weer terugvalt in troost- eten.
Ga terug naar de huisarts en leg uit dat je je de hele dag rot voelt over je uiterlijk. Je huisarts kan je verwijzen naar een psycholoog. Deze kan je helpen om weer zelfvertrouwen te krijgen en om je Troost- eten te
veranderen.
Ivana
6 jaar geleden
BMI 26 is niet om wanhopig van te worden. Je mag ook nooit kilo's tegelijk afvallen. Als je per week een pond afvalt is dat meer dan genoeg. Als je 5 kilo bent afgevallen zit je al aardig in de goede richting. SUCCES
Castle
6 jaar geleden
Haal geen zaken in huis die makkelijk te pakken zijn als ze ongezond zijn. Haal fruit. Je hebt ook snacktomaatjes, paprika's, komkommertjes, etc waarmee je kan snacken. Maak het gezellig tijdens het koken en tijdens het eten. Zet wat muziek op als je kookt. Nieuwe gewoontes aanleren kan moeilijk zijn als je in oude patronen blijft vervallen.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vind je BMI bepaald niet schokkend.
De psychologische kant vind ik moeilijk om van achter het beeldscherm concreet iets over te zeggen; mbt de etenskant:
-Haal geen snaai in huis. Gewoon niet doen. wat je niet hebt, kun je ook niet snaaien.
-Eet hoogwaardig, kwalitatief goed en verzadigend voedsel. Dat helpt tegen honger. Denk hierbij aan dingen als gebakken eieren -het eiwit verzadigt en helpt tegen hongergevoel.

Antwoorden (2)

In jezelf moet zich een bepaald besef ontwikkelen waar je helemaal achterstaat. Een diëtiste zal zeker goede eetadviezen geven, maar de beheersing ligt bij jezelf.
DAAROM raad ik je aan nog eens met de huisarts te praten om de begeleiding van de diëtiste te combineren met de begeleiding van een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eetmeter op https://mijn.voedingscentrum.nl kan je misschien helpen. Je kan een account maken en dan invullen wat je iedere dag eet en van wat voor stoffen je teveel of weinig krijgt en hoeveel vet, suikers etc. er allemaal in bepaalde voeding zit.

Vraag eens aan je ouders of ze je willen helpen. En dan bedoel ik of ze wat strenger willen zijn op het gebied van eten, dat je bijv. niet zomaar ieder moment een plak cake kan pakken.
Ook zou ik een apart bedrag neerleggen wat je iedere week mag uitgeven aan eten en waar je absoluut niet over heen mag gaan. Als je er dan een keer onder blijft geeft het je ook weer moed.
En maak eens kennis met gezondere alternatieven in snacks of basismaaltijden. Probeer af en toe wat nieuws in je basismaaltijden. Dat maakt dat je je meer verheugd op je normale eten en je dus minder snackt. En als je snackt, zorg dan voor gezonde snacks.

Ook is het een kwestie van wennen, suiker is verslavend. Als je een tijdje minder suiker eet raak je eraan gewend en is veel wat je daarvoor at ineens te zoet.
Begin bijvoorbeeld met het drinken van water of thee zonder suiker (als je thee niet lekker vind kan je ook beginnen met een paar schepjes suiker erin om het daarna af te bouwen naar geen). Water raak je makkelijk aan gewend en na een tijdje is frisdrank niet zo lekker meer als het was; geloof me.