Zijn rauwe bonen al giftig voordat je ze doorslikt?

rauwe, gedroogde, biologische bruine bonen. Phaseolus Vulgaris. Ze zijn ongekookt giftig wordt gezegd. Een Engelse site heeft het alleen over “ingested” oftewel doorgeslikte. Als je peuter dus bijvoorbeeld een rauwe boon in zijn mond stopt zonder die door te slikken, als ware het een snoepje om op te zuigen: is er dan al gevaar op voedselvergiftiging door de Phytohaemagglutinine?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Enkel zuigen op één boon kan geen kwaad. Eén boon doorslikken overigens ook niet.

Vergiftiging kan plaatsvinden door het eten van minstens vijf ongekookte bonen. Verschijnselen treden binnen drie uur op, te beginnen met misselijkheid en vervolgens overgeven, gevolgd door diarree
Herstel vindt plaats binnen vier of vijf uur na aanvang, meestal zonder dat er een medische interventie nodig is.
____________

Een veel groter gevaar ligt in het stikken en/of verslikken in de boon door de peuter. Wat dat betreft dus niet doen!
Toegevoegd op 22 augustus 2018 15:20: tekst
SimonV