Wat is een goed voedingspatroon?

In ons tijdperk van gezondheidsgoeroes, bloggers en vloggers... Iedereen wil er een slaatje uit slaan. Ik kan vaak door de bomen het bos niet meer zien. Ik vraag mij dan ook af: Wat zijn nu wetenschappelijk gezien de dingen die je beter kunt laten staan, en wat zijn de dingen waar je goed van kunt eten zonder daar erg veel vet van op te slaan. Ik ben bezig met sporten maar merk in gewichtverlies weinig verschil,

Ik wil in mijn buikregio en gezicht wat kilo's kwijt en wil daarom in combinatie met bewegen mijn voedingspatroon wat aanpassen Ik merk echter dat ik niet goed weet wat de juiste informatie is. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
"wat zijn de dingen waar je goed van kunt eten zonder daar erg veel vet van op te slaan" groente, want dat bevat weinig kcal en veel vitamines en vezels. 1 van de weinige dingen waar de wetenschappers over eens zijn. Ook is er uit vergelijkende onderzoeken gebleken dat welk dieet je volgt niet veel uitmaakt om af te vallen, zolang eiwitten gelijk zijn. Dus zorg voor een kcal tekort en in elk geval 0,8-1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, en eet wat jij vol kunt houden.
Ritsuka
6 jaar geleden
Had je wat aan de antwoorden en reacties 6 maanden geleden? Je hebt er verder niet meer op gereageerd.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/gezondheid/vraag/611794/normaal-dieet-vetverlies
tinus1969
6 jaar geleden
En ik schrefe toen al:
"Mijd suiker, wees matig met koolhydraten. Eet niet meer dan 2-3 keer per dag."
Wetenschappelijk gezien is dat een (redelijke) goed onderbouwd advies.
Cryofiel
6 jaar geleden
Je hebt al enkele goede adviezen gekregen die zijn gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Houd er daarbij rekening mee dat voeding een zeer complex iets is, waardoor er nog veel onzekerheid is. Maar goed, beter het beste inzicht volgen dat we hebben, wetende dat er wat onzekerheid bestaat, dan een willekeurige goeroe of hype volgen. De wetenschap vertelt je trouwens ook dat elk persoon anders kan reageren op dezelfde voeding. Kijk dus altijd naar wat een bepaald voedingspatroon met *jouw* lichaam doet.

Antwoorden (2)

Je kunt niet kiezen in welke regio je kilo's kwijt wilt, wel dat je bv extra buikspieroefeningen doet. Het beste is te sporten op alle spiergroepen.

Vergeet niet dat spieren zwaarder zijn dan vet, dus in eerste instantie kan je zelfs aankomen, als je dat eenmaal weet, is er niets aan de hand en kan je gewoon door gaan. Niet te vaak wegen , een keer per week op dezelfde dag dezelfde tijd dezelfde kleding, zonder schoenen!, geeft een betrouwbaar gewicht. Wat wel erg fijn is, is je maten opnemen (boven-)armen, benen, heupen, taille en bovenlichaam, centimeters zeggen veel meer dan kilo's!! en ik garandeer je dat geeft een heel goed gevoel :P

Afhankelijk van je leeftijd , jong dus in de groei vraag advies aan een diëtist(e), kan je je maaltijden aanpassen.

Veel mensen maken de fout door gewoon minder te gaan eten en merken na een tijdje dat ze dus niet afvallen. Lichaam is een kachel en heeft brandstof nodig, dus regel 1 is : ontbijten. Goed ontbijt nemen en niet denken ff snelsnel.
Verder: Neem volkoren brood en eet zilvervliesrijst, eet veel groente en beperkt fruit. Controleer alles op suiker!! de grote boosdoener. Eet niet vetloos maar let er wel op. Vet is niet slecht, teveel vet is niet zo goed. Neem ipv 48+ kaas de 20+ variant. Drink koffie, thee en water. Geen fris en geen sap. Ook natuurlijke suiker uit vruchten kan je maar beperkt eten : 2 stuks fruit per dag.

Het komt er op neer dat je niet als een gek moet gaan minderen, maar wel je maaltijden veranderen : blijvend.

-----Het is geen dieet, het is een lifestyle.-----

Ook zuivel kan je beter beperkt gebruiken, maar dat geldt ook voor pindakaas :) Neem halvajam , dat scheelt weer. Roomboter is prima, maar niet dubbeldik op je boterham, gewoon smeren is in orde.

Ga er even vanuit dat je alles wat je (over-)grootmoeder niet zo herkennen in de supermarkt niet zo geweldig is en dat je dat beter niet kan kiezen. Dus niet blind meer een pak pannenkoekenmix kopen, is wel makkelijk hoor, maar je kan het net zo makkelijk en veel beter zelf even maken. Kijk voor een recept en gewoon doen.

-----Kijk altijd op een pak of blik wat er eigenlijk precies in zit. Vet en suiker en koolhydraten, staat er allemaal op-----

Het beste is zelf vers te koken. Het is echt niet moeilijk, je kan het makkelijk leren. Kies simpele recepten en .....etc.

- 2 - zie reacties

Toegevoegd na 58 minuten:
Ga er even vanuit DAT ALLES wat je (over-)grootmoeder niet ZOU herkennen in de supermarkt niet zo geweldig is ...etc
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- 2 - Het beste is zelf vers te koken. Het is echt niet moeilijk, je kan het makkelijk leren. Kies simpele recepten en maak je eigen pasta saus met verse tomaten ipv een pot saus uit de winkel. Dat is nou zo'n voorbeeld. Uien en champignons bakken, olijfolie, eventueel gehakt, tomaten, pasta, stukje kaas(raspen), kies een groente die je lekker vindt (en een paar kruiden erbij o.a. basilicum en vergeet de knoflook niet! en je kan zo voor twee dagen vers koken. Restant in een container in de ijskast en je hoeft morgen niet te koken. Doen! Veel succes!
Ritsuka
6 jaar geleden
Zelf koken met veel groente is inderdaad een zeer goed begin.
Extra buikspieroefenigen kan, maar heeft inderdaad niet veel zin.
Erna55
6 jaar geleden
" alles wat je grootmoeder niet zou herkennen in de supermarkt is niet zo geweldig " .
Dus: kiwi's, broccoli, maisbolletjes, veganistische producten, glutevrije producten, halfvolle melk, jam met minder suiker, etc.
Cryofiel
6 jaar geleden
Erna55 +
Traditionele voeding dat past bij de regio en dus het klimaat waar je woont.

Hou kouder hoe meer vet, hoe warmer hoe meer koolhydraten, altijd gemiddelde hoeveelheden eiwit.
Dat is tenminste hoe oude volkeren in de praktijk op aarde eten en dat is hoe onze lichamen zich ontwikkeld hebben.

Met de kanttekening, dat als je alleen in de zomer buiten komt je lichaam dus niet in een Noord-Europees klimaat leeft maar eigenlijk een stuk zuidelijker.

"Meer koolhydraten" is trouwens veel minder dan dat er in een gemiddeld Nederlands dieet zit.